hej alla glada byggisar

jag har börjat riva en innervägg, jag vet att den inte har EL i sig eller är bärande då den är ditsatt av förra ägarna.
det jag undrar som jag inte hittar någon tråd om, är vilken teknik som är bäst för att bevara tak och golv någorlunda men som också är effektivt för stackars gamla mig.

jag började idag med tigersåg men det är otroligt tungt tycker jag och jag tar ut rutor i vägen på 50x50 centimeter. jag har typ 2x3 meter vägg kvar och har gjort typ 1x1m vägg. finns det några tips och tricks någon vill tipsa om ?

EDIT:

väggen består av gips->spånskiva->isolering->spånskiva->gips och hålls upp av träreglar, ingen metall i botten eller toppen
 
Redigerat:
K
För att kunna ge vettigt svar så får du gärna berätta vad väggen består av.
 
K kniv skrev:
För att kunna ge vettigt svar så får du gärna berätta vad väggen består av.
väggen består av gips->spånskiva->isolering->spånskiva->gips och hålls upp av träreglar, ingen metall i botten eller toppen
 
Jag tycker att det är enklast att såga upp rutor i skivmaterialet och bryta loss dessa eftersom. Är du beredd att offra en klinga så kör med cirkelsåg/sänksåg. Det är inte särskilt tungt....
 
Har du dålig såg, blad eller teknik? För det är ett jobb gjort på nolltid med en bra tigersåg.
 
Jag hade gjort som du gjort fast sett till att bara ta skivmaterialet mellan reglarna först,givetvis i så stora bitar så du orkar bära dem. Så att reglar + de lilla skivbitarba som är framför regeln får stå kvar, sen plockar du de stående reglarna och sist med försiktighet antingen skruvar eller bänder bort regeln uppe i taket och vid golvet.

Om inte annat har du kanske någon yngre tonårig släkting eller vänner som kan hjälpa dig att göra det allra tyngsta emot en liten peng?
 
  • Gilla
Wontner
  • Laddar…
M Mathiasffs skrev:
Jag hade gjort som du gjort fast sett till att bara ta skivmaterialet mellan reglarna först,givetvis i så stora bitar så du orkar bära dem. Så att reglar + de lilla skivbitarba som är framför regeln får stå kvar, sen plockar du de stående reglarna och sist med försiktighet antingen skruvar eller bänder bort regeln uppe i taket och vid golvet.

Om inte annat har du kanske någon yngre tonårig släkting eller vänner som kan hjälpa dig att göra det allra tyngsta emot en liten peng?
finns det blad på cirkelsåg som tar skruvar också ?
 
W Wontner skrev:
finns det blad på cirkelsåg som tar skruvar också ?
Det gör det säkert, finns klingor för ren metall iallafall det vet jag.
 
  • Gilla
Wontner
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Har du dålig såg, blad eller teknik? För det är ett jobb gjort på nolltid med en bra tigersåg.
kör en claes ohlson såg med ett blad för metall och trä. den kostade typ 500:-
 
Düsseldorff
Hmm... Med en vettig tigersåg borde du riva den där väggen i ett nafs. Vad är fel?

Edit: Ok, du besvarade min fråga medan jag skrev den.
 
  • Gilla
Wontner
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Hmm... Med en vettig tigersåg borde du riva den där väggen i ett nafs. Vad är fel?

Edit: Ok, du besvarade min fråga medan jag skrev den.
kanske var korkad och var snål på sågen, köpte en på claes ohlsson för typ 500:-
 
Är tänderna på sågbladet väldigt fina eller lite grövre?

Jag brukar tycka att min lilla batteritigersåg kan ha lite jobbigt/ ta lång tid i tjockare vägg/reglar. Lånar man snickarens stora så brukar de gå som smör i solsken
 
  • Gilla
Wontner
  • Laddar…
M Mathiasffs skrev:
Är tänderna på sågbladet väldigt fina eller lite grövre?

Jag brukar tycka att min lilla batteritigersåg kan ha lite jobbigt/ ta lång tid i tjockare vägg/reglar. Lånar man snickarens stora så brukar de gå som smör i solsken
Ganska fina. som sagt köpte blad som skulle funka både metall och trä. kanske skall kolla på att hyra en lite tyngre istället imorgon.
 
Kan va att tänderna är lite små, tar du väggen så som jag beskrev kan man ofta köra tänder som är stora som på en fogsvans som även de är gjort för att ta en och annan skruv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.