Hej

Jag bifogar en skiss ovanifrån, som förhoppningsvis förklarar hela problematiken. bardisk.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har byggt en köksö som ska fungera som bardisk och ska kompletteras med en barhylla med mera.

Men just nu står jag inför momentet att fixa en skiva som är böjd som ska klä skåpstommars baksida.

Det behöver inte vara precis som på bilden, men något liknande.

Jag har hört att gips går att få till ungefär sådär om man blöter ned den kraftigt.
Jag vet att det går att göra mycket om man gjuter i plast (tyg+glasfiber om och om igen).
Jag misstänker att man skulle kunna få till ytan med masonit och sedan limmar några lager tjockt.


Det skadar inte med en lösning som ger en snygg yta, men blir det något fult så kan jag tänka mig att klä ytan med typ mosaik-kakel eller liknande material med väldigt små bitar.

Jag bifogar också en bild på hur den ser ut nu och där kan man kanske förstå hur "utbuktningen" ska täcka slangarna med vatten som "kom upp lite fel". :)
2015-12-23 20.11.52.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon som har koll på vettiga lösningar?

Tack för tips!
 
Det låter som ett bra tillfälle att använda spårad MDF, alltså en vanlig MDF-skiva med en massa spår sågade på baksidan så att den kan böjas. På andra sidan är den slät och fin som en vanlig MDF-skiva. Det finns färdiga sådana att köpa, eller så tillverkar du en själv om du tycker det är väldigt kul att såga.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Det finns spårade MDF-skivor som går att böja. Se länk.http://www.interwood.se/produkter/mdf/mdf-sperad.html
Annars kan man ta en plywoodskiva och såga spår själv. Det finns furuplywood med en godsida som kan lackeras eller målas.
Tvåa på bollen:eek:
 
tommib
Om du köper 12mm MDF kan du troligen böja den utan att den ens är spårad så länge kurvaturen inte är allt för stor. Formsågade reglar bakom som du skruvlimmar skivan på bara....

Fast jag skulle löst det med en rak låda och en djupare bänkskiva bara. Du kan bygga in ett litet grunt skåp på baksidan om det känns som slöseri med plats.
 
Tack för tipsen! Ska titta på spårad mdf.
Böjer man den som den är eller är det klokt att fukta den lite? Man har ju sett saker man lämnat i regnet, hur gärna de böjs. ☺

Den behöver vara böjd av andra orsaker, för bygger man på den hela vägen så har vi en dörr som inte går att öppna. Men nu är vi rätt kära i tanken att böja, känns bra.
 
Jag skulle tagit en tunn skiva, typ 3-6 mm skiva i plywood och skruvat den på plats perfekt mot reglar på insidan, Sedan hade jag limmat på en eller två skivor till av samma tjocklek utanpå.

Borde fungera med mdf också (tror jag, har inte testat med mdf).

Om du klarar dig utan skarvar, så får du desutom en helt oförstörd skiva utåt då skruvskllarna sitter i första skivan. Alltså inget spackel.
 
Det låter som överkurs att köpa dyr spårad mdf för den lilla radien. Räcker gott och väl med tunnare plyfa 3 mm och tre rader med vågräta reglar på baksidan. Kanske låter tunnt med 3 mm men sparka hål i sådan i strumplästen får du se:)
Håller även för småbarn som åker omkring på något. Eller om man har stridvagnar som åker om kring hemma så ta två st 3mm
 
pär h skrev:
Det låter som överkurs att köpa dyr spårad mdf för den lilla radien. Räcker gott och väl med tunnare plyfa 3 mm och tre rader med vågräta reglar på baksidan. Kanske låter tunnt med 3 mm men sparka hål i sådan i strumplästen får du se:)
Håller även för småbarn som åker omkring på något. Eller om man har stridvagnar som åker om kring hemma så ta två st 3mm
Tack för tankarna!

Det är svårt att säga radien sådär jätteexakt, det kan hända att skivan är rak i 120 cm, sedan kommer böjen på slutet. Men likväl är det kanske en liten radie i sammanhanget.

Men du säger vågräta reglar, alltså liggande? De är ju inte världens lättaste att böja utan att de knäcks, eller vad har du för lösning på det tro?
 
dsub skrev:
Jag skulle tagit en tunn skiva, typ 3-6 mm skiva i plywood och skruvat den på plats perfekt mot reglar på insidan, Sedan hade jag limmat på en eller två skivor till av samma tjocklek utanpå.

Borde fungera med mdf också (tror jag, har inte testat med mdf).

Om du klarar dig utan skarvar, så får du desutom en helt oförstörd skiva utåt då skruvskllarna sitter i första skivan. Alltså inget spackel.
Det låter vettigt, men frågan är då, hur limmar man de yttre lagren och får dem att sitta fast? Det hela lär byggas på en befintlig ö som redan står där. Så det känns nästan som att jag lär bygga en form som fyller upp (motsatt kurva så att säga) och pressa ihop? Fast jag har aldrig känt så tunn plywood, så vad vet jag.
 
De vågräta reglarna ska du inte böja utan såga fram kurvan i. Ungefär som spanten i en träbåt, fast liggande då.

Beroende på hur stor böjen ska vara kan du kanske klara dig om du utgår från en 45 x 220 mm regel och sågar ut kurvan i den, annars får du ta flera kortare regelbitar och foga ihop så de följer kurvan grovt och sedan såga fram kurvan. Bägge alternativen funkar bra.

När det gäller att limma på extralagren med plywood behövs säkert inget stort tryck, det räcker ju att skivorna fastnar och håller formen. Stryker du ut lim över hela ytan med tandspackel så räcker det alla gånger att spänna fast dem med lastremmar/spännband runt skåpen. Vill du joxa lite extra kanske ett antal stående listbitar med någon/några decimeters mellanrum ökar på trycket punktvis men det behövs nog inte

Lycka till!
//Ronnie
 
Redigerat:
Pysslarn skrev:
De vågräta reglarna ska du inte böja utan såga fram kurvan i. Ungefär som spanten i en träbåt, fast liggande då.

Beroende på hur stor böjen ska vara kan du kanske klara dig om du utgår från en 45 x 220 mm regel och sågar ut kurvan i den, annars får du ta flera kortare regelbitar och foga ihop så de följer kurvan grovt och sedan såga fram kurvan. Bägge alternativen funkar bra.

Lycka till!
//Ronnie
Ah, tack jag förstår.

Men jag inser nu att det finns inte plats för reglar. Det finns typ 30mm till förfogande för att inte skivan ska inkräkta på ytan där det kommer en dörr. Den kan då få öppnar 90 grader, vilket duger. Det är lite trångt. :)

Så i stora drag måste skivan vara rätt formstabil och att det räcker att den monteras fast i skåpstommarna. Om det behövs kan jag förstärka stommarna lite från insidan. Men annars är det sockeln (liggande 45x70) samt bänkskivan (ca 45mm tjock om jag minns rätt) som är de stabila bitarna, plus att det ska tillkomma en hylla ca 20 cm ovanför bänkytan som också kanske kan stabilisera en aning.

Detta kanske pekar mer på att MDF är aktuellt?
 
Regeln behöver inte bygga något i ändarna. Där kan dom börja på noll. Så nog sjutton kan du använda reglar.
Om du behöver två plyfor så räcker det som pysslarn skrev limma.. Den inre limmar och spikar eller skruvar du fast i reglarna. Tror nog att det räcker med att bara fästa den yttre plyfan i ändarna med skruv eller spik som man sedan kan ta bort om man vill för trycket mellan den yttre och den inre räcker för att hålla ihop skivorna. Så det behövs nog inte mera spännkraft på dom.

Radien är fortfarande väldigt liten så det spelar ingen roll om den är exakt eller inte. Vi pratar om en radie på 1.5 m inte 60 cm
 
Tack, jag tror jag är med.

Men innan jag köper material till detta och testar:

Finns det någon vettig väg att gå med masonit? Jag har nämligen några skivor hemma som inte tycks gå åt.

Jag känner inte till om man kan få någon bra finish med masonitskivor, men det kanske går med rätt behandling?

Om det blir kasst så tänker jag inte stå på mig, jag ska inte försöka bara för att materialet råkar finnas hemma. Men om det är värt ett försök så testar jag ju gärna med det innan jag köper hem annat!

T.ex, går det med 3 lager masonit (ca 5mm) + spackel och några lager färg och lack få en slät högblank pianolack-yta eller är det bara att lägga ned?

Skivan blir väl ungefär 180 cm lång (+ det som läggs på pga böjen, 10 cm?) och 110 cm hög.
 
Redigerat:
tobbew skrev:
Tack, jag tror jag är med.

Men innan jag köper material till detta och testar:

Finns det någon vettig väg att gå med masonit? Jag har nämligen några skivor hemma som inte tycks gå åt.

Jag känner inte till om man kan få någon bra finish med masonitskivor, men det kanske går med rätt behandling?

Om det blir kasst så tänker jag inte stå på mig, jag ska inte försöka bara för att materialet råkar finnas hemma. Men om det är värt ett försök så testar jag ju gärna med det innan jag köper hem annat!

T.ex, går det med 3 lager masonit (ca 5mm) + spackel och några lager färg och lack få en slät högblank pianolack-yta eller är det bara att lägga ned?

Skivan blir väl ungefär 180 cm lång (+ det som läggs på pga böjen, 10 cm?) och 110 cm hög.

Du kan ju alltid limma/skjuta fast med dyckert första lagren med din masonit typ 3 lager, sen avslutar du med en 3mm MDF längst ut bara,
Så blir det inte så mkt materialinköp. (lim & spackel + timmar för att fixa masoniten är nog värd en 3mm mdf) :D

Ett annat tips om du har dåligt plats med reglar bakom, gör en mall bredvid/i garaget som radien är, limma lagren med masonit på mallen (fast inte limma mot mallen såklart :D sen när det torkat och du plockar bort den så håller den radien ändå.

Lycka till
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.