Vi kommer beställa innerdörrar med exakt karmdjup = väggtjockleken.

Funderar på möjliga tekniker för att slippa sätta dörrfoder, någon som gjort så och kan ge tips.

Frågan hänger också samman med om vi ska köpa vita karmar eller i samma träslag som dörrbladen kommer ha, viss skillnad med eller utan foder.
 
Jag har inte sett det någonstans, så jag gissar mest.
Men jag skulle sätta karmen först, därefter gipsskivan (om det är en sådan vägg).
Gipskivan stöter man då mot karmen.
 
Kommer det bli ingrepp i väggen också? Det ska ju vara 2-3 cm större än dörrkarmens bredd när man monterar.
 
  • Gilla
Ramona1
  • Laddar…
huggan skrev:
Kommer det bli ingrepp i väggen också? Det ska ju vara 2-3 cm större än dörrkarmens bredd när man monterar.
Det är ett nybygge, finns inga innerväggar alls ännu. Så jag vill hitta det bästa sättet att göra detta nu innan jag sätter igång...
 
För att få det snyggt skulle jag valt en något tjockare dörrkarm än väggen. Så är det där jag bor nu. Dörrkarmen är cirka 2*6 mm tjockare och tapeten går dikt an. Inga foder extra.

Blir lustigt om du har samma tjocklek på dörrkarm och vägg. Hur avslutar man tapeten eller målningen då? :S
Vill du ha samma tjocklek behöver du nästan göra som jag sett i en del designhus där man lagt en 15 mm bred och 10 mm djup försänkning mellan dörrkarm och gipsskiva. Då får man en form av inveterad dörrkarm som skapar en möjlighet att avsluta tapeten och få ett skuggspel som tar bort eventuella ojämnheter.

Tittar man här: http://www.vitrum.se/designlinjer/lignum/dorrar.html

Så verkar man istället göra smalare dörrkarm och låter väggens skiva skjuta fram och täcka över så att det bildas en helt slät väggyta utan foder.
 
Redigerat:
Hur hade du tänkt att mötet skulle se ut? Det går naturligtvis att försöka passa till gipset så det passa exakt mot karmen, och kanske fylla upp med latex om det ändå blir nån glipa. Men du måste byta material nånstans. Eller ska du måla väggar och karmar i samma färg, så det går i ett?
 
ImageUploadedByByggahus.se1378835928.305901.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Du bör ha ca 1 cm större dörröppning än karmen så du kan justera in karmen med pass ifall regeln inte riktigt är i lod. Sedan får du gipsa runt hörnet och använda plåthörn som du spacklar in. Då blir det snyggt när det är klart.
 
  • Gilla
Olle Bull och 1 till
  • Laddar…
Kanske skall tillägga att denna vägg är uppreglad av 145x45 så det blir lika utseende åt båda hållen. Om väggen är av grannare reglar 70x45 så räcker det att använda plåthörn direkt som spacklas in mot karmen.
 
Man gör väl som man gör i många hus nu, fönster utan fönsterfoder, där går gipset mot utsalningen och mjukfogas.
 
Så gjordes det i mitt hus byggt 74, har inte utvecklingen kommit på nåt bättre?
 
Tack för alla idéer. Det lutar just nu åt innerdörrar från Polen och de levereras med en karm som är justerbar i djupled (vår vägg är 143 mm) samt med färdig lösning för foder om säger så. Det ser ut så här:
karm.jpg

Dörrar och karm kommer vara i ljus ek, sen kan man alltid diskutera vad som är snyggt och inte. Fördelen med dessa är så klart att jag kan anpassa den exakt efter väggens tjocklek, plus att monteringen av karm + foder kommer gå smidigt.

Men jag är inte helt nöjd med den lösningen (däremot är min sambo det eftersom det kommer gå fortare att montera...) :)

Jag kommer ha ett sug efter en riktigt stilren montering så klart, men det får jag väl ordna på fönstren och fönstersmygarna istället.
 
Men då är det ju foder. Fast det trycks in i karmen så att säga.
Det där finns hos andra tillverkare med, en del kallar det flexkarm.
 
JOW skrev:
Men då är det ju foder. Fast det trycks in i karmen så att säga.
Det där finns hos andra tillverkare med, en del kallar det flexkarm.
Ja ibland får man bara falla till föga och acceptera ett val så att man får komma vidare i byggprocessen. Alla val tar som beskant MYCKET mer tid än man till slut har lust med...

Dock skall vi ha en separat del i huset som agerar kontor till mitt företag, och dit har jag beställt innerdörrar från Swedoor med 147 mm djupa, fasta karmar. Alltså i teorin 2 mm extra karm på varje sida av väggen.
 
Vart köper du karmarna med exakt karmdjup?
 
Klicka skrev:
Vart köper du karmarna med exakt karmdjup?
De polska dörrarna köper jag från Polen här: http://www.szachmat.gda.pl
Dörrtillverkaren heter DRE och det är modellen Natura (finns i många varianter).

Jag kommer även köpa en del innerdörrar från Skaala (www.skaala.com). De har inte justerbara karmar men jag kan beställa 147 mm djupa istället (väggen är i teorin 143 mm) så det bör också bli en bra lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.