Jag tänker lägga in är ett parkettgolv, Byggmax 3-staviga ek, klickbart, 14 mm tjockt. För att få det lite extra fint skulle jag vilja göra en "ram", eller kanske ska man säga fris, som går längs väggarna och geras ihop i hörnen. Denna ram skulle då göras av 1-staviga ekparkettbrädor med samma tjocklek.

Frågan är då hur man ska få ihop det på bästa sätt?

Fräsa not och spont? Kexmaskin?

Kanske kan funka med en bladfog ("halvt i halvt"), om man lägger ut det 3-staviga först och sedan rensågar med cirkelsåg för att få en helt rak kant, sedan fräser man en fals på detta, sedan då en motsvarande fals på den 1-staviga som läggs ovanpå det andra och limmas fast i fogen. Skapelsen som helhet ska ligga flytande.

Tacksam för synpunkter på detta!
 
C
På detta forum har du svaret o till och med en film om hur du gör!

Leta!
Använd alla sökord du kommer på ex. stavparkett,fiskbensmönster,fris etc.etc. du har svaret!
 
carra skrev:
På detta forum har du svaret o till och med en film om hur du gör!

Leta!
Använd alla sökord du kommer på ex. stavparkett,fiskbensmönster,fris etc.etc. du har svaret!
OK Carra, nu har jag letat men jag tycker inte att jag hittade svaret, någon video såg jag inte till heller. Verkar dock som att det fräses en del noter som man sätter kex eller plywood-bitar i men jag är tveksam om det funkar på ett så pass tunt golv som 14 mm (men det kanske det gör vad vet jag), är mer inne på foga halvt-i-halvt. Någon som provat detta? Annars blir det väl till att experimentera lite
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.