Hej.

Jag funderar på vilka bra och billiga alternativ det finns på vät-skydd på bärlinor och skruvreglar vid Altanbygge. Enligt nya rekommendationer skall man ha ett fukt/vattenskydd på konstruktionen. Jag tycker halvstel syllpapp är ett kanske klumpigt alternativ och letar efter en bra tejp att använda istället.

Har idag köpt en byggfolietejp och funderar på om detta är tillräckligt?

https://www.byggmax.se/skarvtejp-åldersbeständig-p21600
 
Vad är klumpigt med syllpapp?

Du rullar ju bara ut den på reglarna och sen eventuellt skär till om du nu inte använder de där mindre rullarna som är 10-15 cm i bredd.

Den där tejpen ska att sitta innanför husskalet och inte utomhus, hur tänker du att den ska stå emot väder och vind.
 
  • Gilla
whak och 2 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Vad är klumpigt med syllpapp?

Du rullar ju bara ut den på reglarna och sen eventuellt skär till om du nu inte använder de där mindre rullarna som är 10-15 cm i bredd.

Den där tejpen ska att sitta innanför husskalet och inte utomhus, hur tänker du att den ska stå emot väder och vind.
Tjena,

Tycker bara det är enklare med en tejp och letar detta alternativ. Men precis som du påpekar är det svårt att hitta vilken tejp som fungerar i detta sammanhang.

I mitt fall handlar det om ca 160m bärlina och skruvregel. Det är lite mer än ett par tusen kronor i syllpapp. Kan jag istället köpa ett par rullar bra tejp som gör samma jobb för en femhundring är det ett betydligt mer lockande alternativ. Den sitter också där den skall utan att behöva använda klammer etc.
 
Finns en underlagspapp för klickfalstak som är lite som en fiberduk. Lätt att klippa

Problemet är att underlagspapp inte tål uvljus
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
K
Vad är poängen med tejp och regelverk och bärlinor oftast ändå görs av tryckimpregnerat virke..
 
K kniv skrev:
Vad är poängen med tejp och regelverk och bärlinor oftast ändå görs av tryckimpregnerat virke..
Det är väl att fukt och smuts inte ska bli liggande direkt mot reglarna. Men samtidigt ventileras det ju inte bort så snabbt om det krupit in under tejpen, så jag vet inte riktigt om jag köper den metoden. (Även om jag gjorde så själv)
 
K
De flesta bygger ju med NTR A som är klassat för konstant markkontakt, så tejpa på det känns som riktigt bortkastade pengar. Några få droppar fukt är knappast ett problem i ett sådant sammanhang. Men bygger man med otryckt virke finns en viss poäng med tejpen
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
K kniv skrev:
De flesta bygger ju med NTR A som är klassat för konstant markkontakt
Min erfarenhet är att vanligt tryckt virke som konstant har kontakt med blöt jord är ganska uppruttnat efter kanske 15 år, så även om det naturligtvis klarar några vattendroppar lägger jag nog gärna lite tjärpapp under.
 
  • Gilla
RundBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.