Tjena,
skall frigörta en tegelvägg, dvs ta bort puts etc .
Nu undrar jag vilken metod som är bäst så att tdet inte dammar när allt är färdigt.
Skall man olja eller lacka tegelväggen?
Tipsa gärna hur ni gjort, vilken olja lack ni andvänt.
 
  • Gilla
Tommyshus
  • Laddar…
ParkaKungen skrev:
Tjena,
skall frigörta en tegelvägg, dvs ta bort puts etc .
Nja det kommer att damma kopiöst innan du blir färdig med putsen ;). En vattensprutta är bra att ha till hands så inte hela huset blir fullt av vitt kalkdamm.
Hoppas du vet att en putsad tegelvägg är inte så perfekt murad eftersom det var aldrig meningen att den ska stå putsfritt. Tegelstenar är ofta av andra sortering och ytan kan vara ojämn och ej så estetiskt perfekt som man ser på en typisk tegelfasad.
Sen är der ett problem till .... att ta bort den vita kalkhinnan från tegelytan ... det ska man tvätta av med 10% saltsyralösning eller annan stark avkalkningsmedel för att teglet ska bli ren. Sen ska syran spolas bort med mycket vatten. Golvet skall skyddas under hela den processen. Ibland kan det behövas att man fogar om hela den avtäckta väggen för att få acceptabel finish. Har du kommit så långt så finns det stenolja att köpa som kan användas som ytbehandling.
En enklare lösning är att köpa fusktegel som man lägger på en vägg som kakel/klinker Lycka till!
gaia
 
Det är en vägg där källartrappan går ner sas.
Därför gör ojämnheter eller andrasortering på tegel ingenting. Det är ju ändå i källaren, och där skall det vara lite grövre och ruffare enligt mig.

Huset är byggt 23, så jag kan tänka mig att det inte är dagens tegel som sitter i väggen. Förmodligen både gult och rött, och med grova fogar, men vad gör det?;)

Stenolja är alltså det jag skall använda.
Tack för tipset.
 
Hej Joton har en oxanolja som ska användas som dammbindare.
De flesta har kvar någon form av djupgrund "ofärgad".Elle varför inte pröva enn helt matt klarlack baserad på lacknafta så får du vid un bra utspädning en bra dammbindningsgrundfärg och sedan en eller två gånger oförtunnad. Men glöm inte att yta blir int bättre än den blev innan du började behandla den.
Lycka till/ Anders
 
ParkaKungen skrev:
Det är en vägg där källartrappan går ner sas.
Stenolja är alltså det jag skall använda.
Ju närmare en källare dess viktigare att ytbehandlingen "andas". Då har jag ett bättre tips - pensla på med silikatgrund 2 gånger = medel som används som grundning för silikatfärger. Det är helt enkelt vanlig vattenglas-lösning som binder damm, är ofärgat, luktfri, helmatt och andas :). Tegeln ser fuktig ut efter behandlingen men blir som innan  när grundningen  har härdat. Samma medel används ibland för att hålla betonggolven dammfritt. Binder ihop sandkorn bättre än oljan.
Vattenglas binder till underlaget ( bildar ingen hinna på ytan) och efter att den har härdat  går det att spola med vatten utan att väggen blir blött.
Lacken är så klart helt uteslutet, tycker jag.
Lycka till!
gaia
 
  • Gilla
Mjm5mmjm5m
  • Laddar…
Så det är inte rekommenderat att köra med varmt vatten och maskindiskmedel, samt en hårdare borste?

Tänkte att hantering av saltsyra kanske kunde undvikas... Ska titta mer på avkalkningsmedel dock.

Tack!
 
maskindiskmedel är basisk och helt overksam mot kalk. Det är bara sura medel (lågt pH) som tar bort kalken typ avkalkningsmedel som innehåller något surt
gaia
 
Då är jag lite provokativ och säger att du behöver inte göra någonting alls, det kommer inte att damma nåt nämnvärt och du kommer att ha en snygg rustik vägg att stoltsera med!
 
Hej!!
Jag har en gammal tegelvägg med gammalt puts på. Denna vägg ska bli en utomhusvägg på vår blivande uteplats och vi skulle vilja ha den kvar ungefär som den är och undrar; finns det något material man kan måla på så att den håller sig mot lite väder och vind?? Vi tänker göra ett litet tak som går en bit ut för att skydda den om det behövs...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.