Funderar på att tegla en vägg i köket så att det blir som en fondvägg.

Är det nån som gjort det och vet om man bara bygga vidare med tegel istf gips på insidan? Har fundrat på det länge och igår såg jag det på sommartorpet och det kan kanske bli fint....tror jag?!

;D

/Jonte
 
Säkert jättesnyggt när den är ny men den kommer att samla fett och smuts! Hur ska du rengöra den? Högtryckstvätt??
 
Eld skrev:
Säkert jättesnyggt när den är ny men den kommer att samla fett och smuts! Hur ska du rengöra den? Högtryckstvätt??
Kanske inte så farligt....hoppas jag. Köket är stort och den aktuella väggen är mer i matplatsdelen av köket.

Glöm inte att fuktspärra väggar och tak om du ska gå lös med högtryckssprutan när det flottas i taket... ;-)
/J
 
Gigolo skrev:
Det finns tegel att köpa för detta ändamål. Hör med tegel- och stenleverantörerna. Det finns te.x tegel som skiftar lite i nyanserna vilket gör ytan levande och mycket snyggt som en interiör finess.

Efter murning, saltsyras ytan och därefter lackas ett par lager klarlack. Ytan blir motståndskraftig och avtorkbar. Så görs med murade öppna spisar som ska motstå tuffare slitage än en fondvägg.

Kommer inte ihåg var man kan hitta sådant tegel, men jag återkommer med minnet//G
Toppen :). Hoppades att någon hade lite koll....tack!
 
Skydda tegelväggen med klinkerolja! Den innehåller silicon, som ger en skyddande yta.
 
BoByggarn skrev:
Skydda tegelväggen med klinkerolja! Den innehåller silicon, som ger en skyddande yta.
Dubbeltumme ;D
 
Tyngden framför allt är ju viktig att tänka på. Har du ett underlag som klarar teglet?
 
Annars finns det ju dekortegel som inte väger så mycket.
 
pizzeria...
 
Strisak skrev:
Tyngden framför allt är ju viktig att tänka på. Har du ett underlag som klarar teglet?
Ingen aaaaaaning. Nybyggt hus som tål kamin utan förstärkning. Säger det nåt?
 
Erika skrev:
Är det möjligtvis nåt sånt här du är ute efter?

[länk]
Ser bra ut. Broschyr beställd! Tackar...

:)
 
Jag tog fram en jättefin tegelvägg i mitt kök;D huset är byggt 1870. Blev grymt snyggt! Jag använde mig dock av betongolja för att lägga på ytan. Det var på rekomendation från fackman som tyckte detta band gammal puts och murbruk bäst. jag behöll dock befintligt kakel runt diskbänken för att ha det fräscht.
Dock har jag lite ledningar som är ligger utanpå teglet som jag inte har möjlighet att flytta på som jag skulle behöva dölja på något snyggt sätt...ett alternativ kanske kan vara att lägga på "fejk-tegel"..... :p
 
Har teglat väggen mellan köksbänken och skåpstommarna med skuret tegel. Finns oftast att få tag på återuppbyggnads depåer. Är inte mer än några millimeter tunna och väger ingenting. Är skurna från riktigt tegel med så de ser äkta ut och är mycket billigare än hela ark som man kan köpa annars i butiker. Vad det gäller renhållning så funkar det med att inpregnera dem precis som man gör med naturstenskakel. Hur man sen tvättar av gör man enkelt med en mjuk borste.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.