Hej!
Har ett hus från 30-talet med källare. I källaren finns bl.a. en tvättstuga med kaklade väggar (enkelt 15x15 vitt kakel) som vi funderar på att bygga om till badrum.
Min fundering är: Istället för att riva ner allt gammalt kakel och kakla nytt kan man mura upp nya "innerväggar" med tegelstenar utanpå nuvarande kaklade väggarna och att man sedan målar tegelstenarna? Hur mycket arbete och pengar är det i förhållande till att riva ner gammalt kakel och kakla nytt? (Rummet är ca 18 kvm)Problem med fuktvandringen? Risk att bygger in fukt?
Någon som har gjort något liknande eller har några funderingar?
Tacksam för synpunkter.
/Hubbe
 
Nog blir det enklare att riva det gamla kakel och kakla på nytt :)
Målad tegelsten är ingen perfekt yta när det gäller att hålla rent :(. För skrövlig för att bara torka av med en enda svep ...känns som besvärlig inredningsdetalj ;).
gaia
 
Tack gaia för ditt snabba svar!
Nej, det är nog som du säger minst arbete och mest praktiskt att riva ner kaklet.

Har du några tips om hur man får ner kaklet utan att väggen bakom blir alltför "skrovlig"? Hur fixar man till väggen, putsar eller spacklar man det på något sätt? Är det något som en "normalhändig" kan göra själv?!
/Hubbe
 
Tyvärr har jag inga tips för jag har inte börjat på mitt källarprojekt än :). Märker bara att visa plattor sitter löst men det mesta håller som berget.
Det blir att putsa jämt väggytan med samma material som redan sitter på väggen under kakel. Kanske har vi tur och allt lösnar snällt så man kan fylla ut små ojämnheter med enbart kakelfix? Man kan ju alltid hoppas ;D.
Berätta gärna hur det har gått men berätta inte för detaljerat om det var jätte svårt ;) ... då blir jag skrämd och kommer aldrig igång :'(
Lycka till!
gaia
 
Beroende på underlaget bakom kaklet (antar att det är betong/puts) kan en liten bilhammare med kakelmejsel vara ett lämpligt verktyg för att ta bort det gamla kaklet. En kakelmejsel är bredare (40-50mm) än en vanlig bilmejsel samt böjd vilket gör det lätt att komma in bakom kaklet. Hammare och mejsel hyr du hos närmaste verktygsuthyrare. Om resultatet blir väldigt ojämnt efter bilning så är det nog lämpligt att mura/putsa upp ytan för att ha ett jämnt underlag att sätta upp det nya kaklet på. För att få det rakt och jämnt kan du sätta trälister på väggen som du sen drar av bruket mot. Listerna tas bort och spåren fylls i innan bruket har brunnit helt.
 
Tack för alla synpunkter!
Är det ett alternativ till putsning att sätta upp mineritskivor om det blir för skrovligt underlag? Antar att mineritalternativet är dyrare än att putsa men kanske enklare för en "normalhändig " person?

/Hubbe
 
Jag lånar tråden helt kort eftersom jag faktiskt har just detta förhållande, teglade innerväggar innanför betonggrund, i ett rum i källaren som jag tänkte lägga klinker på o göra om till en dusch.
Detta är alltså en helt ok lösning eller? Teglet sitter som berget o är "hyffsat" jämnt. Behöver man spackla upp en helt jämn yta eller bara nog mycket kakelfix för att det ska bli jämnt? Teglet är vänt så att hålen ligger utåt i rummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.