Hej,

För en tid sedan rev jag en innervägg i mitt hus (1928). Den hade varit stöd för flera kakelugnar en gång i tiden, så det blev en hög tegelstenar när vi var klara. Nu ska jag bygga ett växthus och funderar på om jag kan använda tegelstenarna till en sån där stilig sockel (eller vad man nu kallar det?). Kolla bilden...

http://www.vanstatradgard.se/images/new_victorian.jpg

Jag tänker gräva ut platsen för växthuset och mura upp lecablock så att själva tegelsockeln börjar lite över marknivå. jag inbillar mej att det är skonsammare mot stenen än om den skulle ligga i marken.

Vad tror ni? Jag har fått höra att 'inomhustegel' spricker om det används ute. Men min tegelhög har legat ute i ett år snart utan att några stenar har spruckit. Kan jag använda stenarna ute? Kan jag testa dom på nåt sätt?
 
I
Eftersom det har varit stöd för en murstock är det antagligen fulltegel? Dvs. homogen sten?

Avgörande för om du kan använda det utomhus är hur det är tillverkat. Tegel från 1929 kan vara sämre ur frostsynpunkt om det inte är bränt tillräckligt hårt. Då kommer det kapillärt att suga åt sig vatten och frysa/spricka sönder vid frostgrader.

Du kan testa hur mycket vatten de suger åt sig och göra en bedömning mellan tummen och pekfingret av risken för frostsprängning genom att göra så här:

Väg några (minst 3-4 stycken) stenar torra. Notera vikten/sten och märk dem med en tuschpenna på flatan så att du vet vilken som är vilken. Stoppa sen ner dem med kort-/koppändan före i en hink med vatten och låt dem stå en vecka (se till att hinken är full med vatten hela tiden). Tag upp dem och väg dem igen. Subtrahera den första vägningen från den senare. Då får du ett mått på hur mycket vatten de sugit åt sig. Har vikten ökat mer än 1 kg för någon sten är den för porös för att duga utomhus. Mellan 0,5-1 kg kan det gå vägen. Under 0,5 kg är stenen hårdbränd och det ska inte vara någon större risk att använda den. Beräkna sen genomsnittet och se var du hamnar.

Du kan oxå minska risken för att stenen ska kunna ta upp vatten genom att spruta den med silikon (används bl.a. för att täta gammal kalksandsten med). Vätskan är ofärgad, men ger en djupare/mörkare lyster åt tegelfärgen.
________________________
Byggaren
 
Mikael_L
Och antagligen ska du vara lite försiktig med silikonet så det inte hamnar på fel ställen. Det brukar t.ex. vara omöjligt att måla något med bra resultat om ngn form av silikon har haft kontakt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.