Blev det fel länk? Det du länkar till är tegelpannor och inte betongpannor. Det är lite oklart vad frågan gäller. Om det är ett nybygge så kan det finnas reglerat i detaljplanen vad för vinkel du får ha på taket.
 
A Avemo skrev:
Blev det fel länk? Det du länkar till är tegelpannor och inte betongpannor. Det är lite oklart vad frågan gäller. Om det är ett nybygge så kan det finnas reglerat i detaljplanen vad för vinkel du får ha på taket.
sorry
Ja tegelpannor. Det är Godkänt att ha så lågt och material val är fritt men inte plåt.

Jag menar mer om det finns svensk lag eller så.
 
En bit ner på sidan finns en tabell över minsta tillåtna takvinkel. Vet dock inte vad den grundas på. Om det är Boverkets rekommendationer eller PBL.

Jag använde mig av tabellen och tick bygglov för 6 graders taklutning med dubbelfalsat plåttak.
https://www.traguiden.se/konstrukti...lettering/tak/form-material-och-konstruktion/

Att det skulle vara ok med tegeltak för tak med lutning under 14 grader kom som en överraskning för mig.
 
Taklutning vid olika material är inte reglerat i lag. Däremot finns det nackdelar med att ha låglutande tak.
 
Jag har tegelpannetak på fritidshusets garage respektive groventré som är 12 grader.
Underlaget är oljehärdad board på spont, och sedan klistrad polyesterförstärkt underlagspapp.
Men riktigt noggrant utförande i alla delar är det inga problem.
 
Hej

Tack för era svar.
Jag kommer köra på dessa då se löser problem till mig. Såklart kommer arbetet vara extra noga. Råspont 22 mm med underlagsduk
 
Rickard.
Usch läckande tak är ingen lek och inget man bör experimentera med tycker jag. Bara för att dom tycker det är ok med 7° nere på kontinenten betyder inte att det är så smart här. Tak med så låg lutning bör vara helt täta i min mening.

Jag skulle inte vilja vara den som förklarar hur det är fackmannamässigt utfört till försäkringabolag om det händer något.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.