Hej allesammans!

Entreprenören bygger för närvarande vår 2 plansvilla. Det kommer att bli ett pulpettak med 14 graders lutning. Dock ingen som kommer att ”se” taket eftersom den ”pekar” åt bakre fasaden som är riktad mot skogsparti (dvs takhöjden är lägre på bakre fasaden).
Vi hade tänkt att ha klickplåt men entreprenören frågade om vi ville byta till platta tegelpannor och spara ca 40.000kr

Vad hade ni valt? Är klickplåt bättre och värt 40k extra jämfört med tegelpannor? Vore hjärtligt tacksam för era god råd 😊

Hälsningar
 
Jag tror det ska vara mer än 22° lutning för vanliga tegelpannor, på ett låglutande tak skulle jag välja plåt, helst bandfalsad men om ekonomin inte tillåter det vanlig TRP.
 
R
F fribygg skrev:
Jag tror det ska vara mer än 22° lutning för vanliga tegelpannor, på ett låglutande tak skulle jag välja plåt, helst bandfalsad men om ekonomin inte tillåter det vanlig TRP.
Benders carisma den släta betongpannan kräver minimum 18 graders lutning minst.
Vanliga tvåkupiga kan läggas ned till 14 grader.
 
R
A Adam.jn skrev:
Hej allesammans!

Entreprenören bygger för närvarande vår 2 plansvilla. Det kommer att bli ett pulpettak med 14 graders lutning. Dock ingen som kommer att ”se” taket eftersom den ”pekar” åt bakre fasaden som är riktad mot skogsparti (dvs takhöjden är lägre på bakre fasaden).
Vi hade tänkt att ha klickplåt men entreprenören frågade om vi ville byta till platta tegelpannor och spara ca 40.000kr

Vad hade ni valt? Är klickplåt bättre och värt 40k extra jämfört med tegelpannor? Vore hjärtligt tacksam för era god råd 😊

Hälsningar
Vet inte vilket fabrikat på betongpannor byggaren tänker att använda men Benders Carisma kräver minimum 18graders lutning.
Kör plåt då du har låg lutning.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
R Janu78 skrev:
Benders carisma den släta betongpannan kräver minimum 18 graders lutning minst.
Vanliga tvåkupiga kan läggas ned till 14 grader.
Jag läste "tegelpannor"
 
R
F fribygg skrev:
Jag läste "tegelpannor"
De e lugnt😉
 
R
F fribygg skrev:
Jag läste "tegelpannor"
De flesta vet inte skillnaden på tegelpannor och betongpannor, han skriver ju släta tegelpannor men det är ingen standard vara i Sverige så jag antog att han mena betongpannor😉
 
Sorry för min okunskap. Naturligtvis skall det vara betongpannor vs klickplåt ämnet gäller. Nämnde för entreprenören kring taklutningen och han skrev då att det precis har ändrat sig och skall nuförtiden även vara godkänt vid 14 graders lutning om man lägger med Flexi stel papp under som är en grövre papp.

Hur tänker ni nu? Betongpannor eller står ni fast vid klickplåt med 40k dyrare nota?
 
Varför klickplåt? bandfalsat är tätare och TRP billigare
 
R
A Adam.jn skrev:
Sorry för min okunskap. Naturligtvis skall det vara betongpannor vs klickplåt ämnet gäller. Nämnde för entreprenören kring taklutningen och han skrev då att det precis har ändrat sig och skall nuförtiden även vara godkänt vid 14 graders lutning om man lägger med Flexi stel papp under som är en grövre papp.

Hur tänker ni nu? Betongpannor eller står ni fast vid klickplåt med 40k dyrare nota?
Produktblad som är uttaget ikväll ifrån Benders. Dom släta är sämre på täthet än kupiga betongpannor. Grövre papp i all ära men du har så många punkteringar när du läktar taket så det kvittar.Jag skulle kört plåt, men det är min åsikt.
 
  • Webbsida på mobil, produktblad för Benders betongtakpannor, information och tekniska specifikationer, ingen bild på människor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F fribygg skrev:
Varför klickplåt? bandfalsat är tätare och TRP billigare
Bandplåt är ju dyrare så det var väl den stora anledningen. Tänkte således att klickplåt kanske var en godtagbar billigare alternativ och som också såg ut att vara estetiskt tilltalande. Men det kanske finns snygga TRP? (inte kollat/läst in mycket på det)

Om jag vänder på frågan med min stora kunskapslucka: Varför TRP istället för klickplåt?
 
R Janu78 skrev:
Produktblad som är uttaget ikväll ifrån Benders. Dom släta är sämre på täthet än kupiga betongpannor. Grövre papp i all ära men du har så många punkteringar när du läktar taket så det kvittar.Jag skulle kört plåt, men det är min åsikt.
Tack för detta! Har läst lite olika forum där en del verkar skriva att klickplåt är inget att ha; allt ifrån att det kan blåsa bort, låter mycket vid regn, risk att det inte blir tätt och konsekvent läckage risk. Några synpunkter på det?
 
R
A Adam.jn skrev:
Tack för detta! Har läst lite olika forum där en del verkar skriva att klickplåt är inget att ha; allt ifrån att det kan blåsa bort, låter mycket vid regn, risk att det inte blir tätt och konsekvent läckage risk. Några synpunkter på det?
Det monteras mycket klickpkåt nuförtiden då det är ett prisvärdare alternativ till bandtäckning, risken att det blåser upp är inte så stor om man följer montgeanvisningarna. Det är ett tätare tak än betongpannor anser jag, det borde inte låta mer än bandtäckt tak då det ligger direkt på underlagspappen.
Däremot trp plåt som läggs på ett läktat underlag skapar mer ljud vid regn.
 
A Adam.jn skrev:
Bandplåt är ju dyrare så det var väl den stora anledningen. Tänkte således att klickplåt kanske var en godtagbar billigare alternativ och som också såg ut att vara estetiskt tilltalande. Men det kanske finns snygga TRP? (inte kollat/läst in mycket på det)

Om jag vänder på frågan med min stora kunskapslucka: Varför TRP istället för klickplåt?
Ingen koll på klickplåt men TRP är billigt och du sa taket inte syns endå. Så då kan det vara ett alternativ
 
A Adam.jn skrev:
Varför TRP istället för klickplåt?
Lägre pris, snabbt montage, läggs på läkt vilket iaf jag anser fördelaktigt, fungerar bra med duk istället för papp under. Billigt om du i framtiden vill ha solceller på takytan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.