2003 var det inga problem att hyra en tegellyft för att transportera upp tegelpannor på tak och därigenom spara knän och ett monotont arbetsmoment.
Det visar sig att nu (2023) så finns inte enkla tegellyftar att hyra längre för att de gick sönder för ofta.
Enkel tegellyft är för mig en lång stege med en vagn som dras upp av en vajer och ett elektriskt spel.
Alternativet numera är en materialtransportör, den levereras på två EU-pallar, väger 250 kg och behöver en gaffellyft för att lastas av (och på antar jag).
Säkert bra grejer men overkill för mig. Så vad göra förutom att bygga en enkel själv till lågt pris.
Två stegar som var lika bredd, 43 cm, hade jag redan, hur jag skarvar dom fick vänta.
Jag hade inget elektrisk spel som bara ska klara nåt hundratal kilo men insåg att det kunde bli en showstopper om jag inte kunde låna ett eller hitta ett begagnat men efter att kollat med grannar, vänner och folk som har saker, tradera och liknande så hittade jag ett för bara en tusenlapp, synnerligen prisvärt tycker jag.
https://eur.vevor.com/electric-wire...ing-heavy-equipment-heavy-duty-p_010278164799
Nu bygga vagn medan jag väntar på leverans från tyskland.
Fyra hjul från Jula, ja, de heter ju så.
2 * 129:- är okej pris. https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/transport/slapfordon/transporthjul/fasta-lankhjul-322026/
Korta brädstumpar och skruv hade jag så bara att börja bygga.
Skarvning mellan stegarna gjorde jag med två stålreglar som passade in i stegarnas aluminiumprofil, de hålls ihop med två gängade stänger och muttrar igenom två stegrör, det syns om man tittar på sista bilden.
Hoppas att det kan hjälpa någon.
 
  • Träkonstruktion på hjul, halvfärdigt projekt, verktyg och träavfall syns, utomhus på gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kabel genom ögla på träkonstruktion, byggarbetsplats, grönska i bakgrunden, bokeh-effekt, dagtid, utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Improviserad arbetsstation utomhus med trappstegar, träklossar, byggmaterial, verktyg och röd byggnad i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd stuga, solpanelinstallation, stege, verktyg, skogsbakgrund, öppen dörr, byggmaterial, dagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En röd stuga med skadat tak, stegar, omgivet av skog, skräp och träplankor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
tegelsnickarn och 21 till
  • Laddar…
Jag körde en elvinsch vid backen och 2"2 sen som en hylla som passa imellan med ett par små trissor längst upp. Luta allt mot taket bara. Kunde bara köra 3 eller 4 högar åt gången dock. Annars svikta de för mycket.
Men vart rätt lagomt då jag hade en hjälpreda där nere så fick jag vila lite.
 
  • Gilla
My Saxin och 4 till
  • Laddar…
Kul ide. Jag gjorde själv en vagn för att dra upp takpannor mha en elvinsch. Roligt att se att andra också har provat med elvinsch.
 
  • Två personer arbetar på ett hustak under konstruktion, omgivna av gröna träd och klar himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Puffen Ingarö
  • Laddar…
K
Vi la pengarna på öl istället. Vilket motiverade ett antal starka att forma en mänsklig kedja och langa upp allt på taket. Gick väldigt fort och smidigt. Var noga med att inte betala i förskott dock 😝
 
  • Gilla
  • Haha
John Persson och 8 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Vi hyrde en Geda lift för jobbet, verkar inte så svåra att få tag på?
[länk]
Den ser jättefin ut. Hur mycket vägde den?
Jag tänker på totala transportvikten och hur kollin är fördelade viktmässigt.
 
A asaleo skrev:
Kul ide. Jag gjorde själv en vagn för att dra upp takpannor mha en elvinsch. Roligt att se att andra också har provat med elvinsch.
Brilliant att använda en färdig pirra!!! 😃
 
Smart att lägga pengarna på öl i stället . Ett par rundor med ett fempack ”Bender betong tak tegel ” på en stege fixade det på ett par timmar . Någon öl efteråt var allt som behövdes 😆
 
K Krönvägen skrev:
Smart att lägga pengarna på öl i stället . Ett par rundor med ett fempack ”Bender betong tak tegel ” på en stege fixade det på ett par timmar . Någon öl efteråt var allt som behövdes 😆
Tråkigt om man ha nykterister som vänner, då får man dricka allt själv!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.