Vad är det för skillnad på "tegelgolv" och tegel ? Handslagna lertegelplattor är dyra men är det i princip samma sak som vanliga röda tegel ? Går det att såga vanliga tegel och använda till golvplattor ... ?
 
Skillnaden är väl just tjockleken.
Har du plats att låta golvet bygga fem-sex centimeter och inte skall ha golvvärme (en stor del av effekten försvinner genom det tjocka och relativt porösa teglet) så går det fint med vanligt tegel, det var så man gjorde förr.

Byggigen butiken i Malmö sågar vanligt tegel till golvtegel.

/ Fredrik
 
Men kan man såga själv till 1-5-2 cm ... ? Eller blir det bara flisor då ?
 
Har aldrig provat att såga tegel på det hållet, men det låter som MYCKET jobb, även om det går.

/ Fredrik
 
Kan kanske vara värt 800,- per kvadrat eller ... ?
 
800:- 8) Jag har för mig att Malmö återbyggdepå tog ungefär hälften.
Qvesarum (http://shop.qvesarum.se/) tar 420:-

/ Fredrik
 
Återupptar denna tråd om golvtegel...

Sågat tegel hos Malmö Återbyggdepå kostar ca 275 kr/kvm enligt vad jag fick reda på idag.

Eftersom jag själv har tegel, funderade jag på om man kunde lämna in det och få det uppsågat, men dom hade inte tid. Dock gick det att "sälja" tegel samtidigt som man köpte uppsågat och därmed få lägre pris. Problemet är att golvteglet är så populärt att dom inte hann med och inte hade mycket i lager.

Funderar nu på om man kan såga det själv... Men behöver naturligtvis en maskin som kan såga någurlunda effektivt och exakt. Någon som känner till om/var i Malmö-/Lundområdet man kan hyra en såg för ändamålet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.