Tegelfogen börjar lossa lite här o där på skorsten samt även övrig fasad. Blir inte riktigt klok på vad som är bästa väg att gå och vad skall jag använda vid renovering.

Granne har "renoverat" sina fogar o det nya blev mycket ljusare än den gamla fogen.

Tips mottages
 
  • Tegelvägg med skadade fogar, där delar av fogmassan har lossnat eller bleknat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggast blir nog att fräsa ur alla fogar 1 eller 2 cm djupt och sedan foga på nytt, en helsikes massa jobb dock
 
Om man vill fräsa ur...gör man det med?

Vad fyller jag sen med?
 
Fogfräs, googla det.
Svintrist jobb och sen fogar du med murbruk C. Är man slarvig när man fogar blir det inte snyggt.
 
  • Gilla
F.Taleman
  • Laddar…
Ok, en fogfräs var ett nytt verktyg för mig! Ser ju kul ut.

Då har jag svar på min fundering!

Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
F.Taleman
  • Laddar…
Finns det något sätt att få den nya fogen lite mörkare när den torkat. Jag ser på grannens nya reparerade fog att den blivit väldigt ljus mot den gamla
 
J
E Erlangen skrev:
Finns det något sätt att få den nya fogen lite mörkare när den torkat. Jag ser på grannens nya reparerade fog att den blivit väldigt ljus mot den gamla
Vad jag har hört så är det muraren som med sin erfarenhet och skicklighet ska träffa rätt i kulör mot befintlig fog
 
  • Gilla
Erlangen
  • Laddar…
E Erlangen skrev:
Finns det något sätt att få den nya fogen lite mörkare när den torkat. Jag ser på grannens nya reparerade fog att den blivit väldigt ljus mot den gamla
Alla bruk går att få pigmenterade från bygghandeln. Men enda sättet att få det att stämma med befintligt är att bryta till det själv. Med kimrök kan du få fogen kolsvart och allt däremellan. Lycka till
 
  • Gilla
Erlangen
  • Laddar…
Den fogen har gjort sitt.
Svårt på bilden om det är lokalt eller generellt över hela men det är dags innan du ska få mycket större problem med inträngande fukt och frostsprängda tegel.
Från bilden så ser det ut som det är fogat med ett b-bruk och om du inte fräser ut allt är det ganska segt att laga med den då du inte får kladda alls och hårt att fräsa ut, kommer inte gå med pinnfräs utan du måste ha en fräsklinga.

Om du gör om allt bör du byta till hydraulisk kalkbruk då det är det optimala bruket för fogning. Mjukt nog att hänga med i rörelser och ändå nästan lika tryckfast som c-bruk. Dock väldigt vitt men går att få avfärgat precis som du vill ha och du kan kladda precis hur mycket du vill, går bort lätt sen med saltsyra.
 
Redigerat:
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
L Lerstenstegel skrev:
Den fogen har gjort sitt.
Svårt på bilden om det är lokalt eller generellt över hela men det är dags innan du ska få mycket större problem med inträngande fukt och frostsprängda tegel.
Från bilden så ser det ut som det är fogat med ett b-bruk och om du inte fräser ut allt är det ganska segt att laga med den då du inte får kladda alls och hårt att fräsa ut, kommer inte gå med pinnfräs utan du måste ha en fräsklinga.

Om du gör om allt bör du byta till hydraulisk kalkbruk då det är det optimala bruket för fogning. Mjukt nog att hänga med i rörelser och ändå nästan lika tryckfast som c-bruk. Dock väldigt vitt men går att få avfärgat precis som du vill ha och du kan kladda precis hur mycket du vill, går bort lätt sen med saltsyra.
Tack för svar! Det är efter lite inspektion i princip lokalt ett område på kanske 0,5-1 kvm.
Skorsten är byggd 65 o jag tänker plåta in hela vid takbyte om någon månad. Skulle naturligtvis kännas bra att ha lagat ändå..men kladd o korrekt fogfärg blir ju inte lika viktigt nu om plåten ändå skall på. Föreslår du fortfarande hydrauliskt eller kan man köra med b eller C bruk?
 
Kör då c-bruk så kan det inte gå fel , speciellt viktigt högst upp så plåtslagaren har något att borra i utan att stenarna lossnar.
 
  • Gilla
Erlangen
  • Laddar…
M Murar skrev:
Alla bruk går att få pigmenterade från bygghandeln. Men enda sättet att få det att stämma med befintligt är att bryta till det själv. Med kimrök kan du få fogen kolsvart och allt däremellan. Lycka till
Kanske dum fråga men...blandar man i Kimrök i det torra eller när man tillsatt vatten? I mitt huvud så borde det torra vara ungefär den färg som bruket får när det torkat.
 
N
Nitor torrpigment är väldigt bra för att pigmentera bruk. Prova svart och brunt.
Och man har alltid B bruk i murning.
 
Någon som kan säga ett ungefärligt pris på att plåtbeklä skorsten (ca 2x2x1m)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.