Hej alla kunniga!

Jag har köpt detta hus som är byggt i lättbetong med gul tegelfasad. Någon gång under årens lopp så har de valt att klä in hela huset i träpanel så nu är det plugghål lite överallt. Jag vill gärna behålla stenhuskänslan så klä in i ny panel vill jag inte.
Vad skulle ni rekommendera att göra? Går det ens att laga tegelstenarna eller ska jag filta, vattenskura det hela?
Tacksam för alla tips :)
 
  • Närbild på gul tegelfasad med synliga plugghål och slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hus med gul tegelfasad och synliga plugghål efter borttagen träpanel, renoveringsmaterial synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hus med gul tegelfasad och träpanel bitvis avtagen, synliga plugghål, uteplats med byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Det där skulle jag experimentera med att blanda putsbruk b och olika kulörer, försöka mixa till något som är snarlikt i kulören och sedan spackla igen hålen.

Obs testa inte på väggen, utan mixa till olika blandningar och låt det härda igenom och se hur likt det blir.

Det är inte säkert att det blir bra. I det läget hade jag putsat över hela fasaden istället.

Pigment brukar jag köpa på ebay. Brukar vara billigast. T.ex.
https://www.ebay.de/itm/190847593653?hash=item2c6f672cb5:g:lQ0AAOSwmSdaZ0aA
 
B BSOD skrev:
Det där skulle jag experimentera med att blanda putsbruk b och olika kulörer, försöka mixa till något som är snarlikt i kulören och sedan spackla igen hålen.

Obs testa inte på väggen, utan mixa till olika blandningar och låt det härda igenom och se hur likt det blir.

Det är inte säkert att det blir bra. I det läget hade jag putsat över hela fasaden istället.

Pigment brukar jag köpa på ebay. Brukar vara billigast. T.ex.
[länk]
Tack för tips! Jag hittade samma produkt i sverige så beställde hem lite gult pulver. Hur lång torktid rekommenderar du innan man ser rätt färg?
 
B
Jag skulle vänta 3 dygn för att vara helt säker, men efter 24h borde det vara ganska rätt. Ibland kan betong se lite olika ut beroende på fukthalt, (torrare kan se lite ljusare ut).
 
N
Pigmentera bruk är ju nästan omöjligt, då det blir olika kulör varje gång beroende på torktid med samma recept.
Du kan inte göra prover på något annat än en tegelsten då en tegel suger mycket fukt och torkar fort, ljus kulör.
Gör det ett prov på betong så torkar det långsammare och blir en mörkare kulör.
Förvattnar du blir det en mörkare kulör i slutänden.
Dina gula tegel är dock hårdbrända så suger inte jättemycke fukt.
Hydrauliskt kalkbruk skulle jag heller valt än b bruk om man ska pigmentera.
Och nitor pgment hade jag använt, du kommer behöva minst svart och gult.
https://www.bauhaus.se/pigment-nitor-jarnoxidsvart-nr-318-1l
https://www.lassesiryd.se/varumarken/nitor/pigment-jarnoxidgult-nr-920
Hittar inte oxidgult 920 nu i liten förpackning, men brukar finnas lite överallt om inte corona eller världen bråkar.
När provet har ljusnat och är torrt ser du kulören, säkert efter 4 timmar, är det i solsken går det fortare.

Får dock tillägga att, hur du än gör får du nog inte till kulören helt, så det ser bättre ut om du inte gör någonting troligtvis.
Alternativt dra på bruk och slamma kåken och sen kalkfärg eller putsa kåken och sen stänkputs (lite knottrig fasad)
 
Redigerat:
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.