Jag bor sedan 2 år tillbaks i ett enplanshus byggt 62 med en fasad av mexitegel upp till övre fönsternivån.

Nu för någon dag sedan såg jag att en yta om ca 1x1,5 meter mellan två fönster har släppt och håller på att ramla ut. (Det är nu en springa mellan fönsterfodret och tegelfasaden på knappt en centimeter som alltså går att se rakt in i)
Jag vet sedan tidigare att fasaden satt löst under två fönster men det skulle inte vara någon fara så länge man inte pillade/knuffade så att det lossnade mer. Antagligen för få fästen bakom mellan fasad och stomme eller om fästena lossnat.

Men nu har det alltså lossnat på ett ställe och är påväg att ramla ut.

Vad kan man göra åt detta?
Förutom att riva ner hela skiten och byta fasad vilket jag inte riktigt har ekonomi till just nu.
Finns det någon "quickfix" eller smart lösning på problemet som jag inte har tänkt på så pass att man inte behöver oroa sig för att få en massa mexitegel i huvudet eller att det ska regna rakt in i glipan?

Jag antar att detta inte täcks av någon föräkring då mina erfarenheter säger mig att alla dessa föräkringar man har mestadels är en "envägsbetalning".

Mvh
 
Efter en hel del googlande kom jag fram till att det inte tycks vara allt för ovanligt att dom gamla kramlarna som håller fast tegelfasaden i stommen rostar sönder med tiden..
Hittade på nåt som hette "renoveringskramlor" som man drar fast genom fogarna och in i stommen bakom om jag förstått det hela rätt.

Någon på forumet som har erfarenhet av denna lösning och kan berätta mer?
eller rent utav sitter inne på en annan lösning på problemet?

Köpte ju en tegelkåk för att jag ville ha en tegelkåk, så att riva ner mexiteglet och slänga på en ny träfasad är väl bland dom sista utvägarna. Förmodligen ganska kostsamt med för den delen.. Och en ny tegelfasad törs jag inte ens tänka på vad prislappen skulle landa på.

Mvh
 
Bästa är att plocka ner det som är löst och mura om det[. Är nog inga kramlor, utan bara 5 tums spik som rostat av, för 1962 fanns vad jag vet inga kramlor.
 
Jag håller på att riva min fasad av mexisten. På ett ställe var några stenar skruvade utifrån in i bakomliggande plankvägg, satt som berget. Långa skruv om säkert 10 cm eller mer. Kanske kan vara en lösning?
 
Tack för svar!
Kom åt att titta in lite bakom teglet och det satt nån krokig rostig spik där bakom, så det kan ju stämma att dom inte använde sig av kramlor på 60-talet.
Hur som så var teglet så kexigt i fogarna att varenda sten satt löst för sig självt så det får bli till att mura om eller byta hela fasaden samt tilläggsisolera medans man ändå håller på..
 
Så där ja, ny har jag "råkat" riva ner den där lösa sektionen med tegel och upptäckte att jag hade en till fasad innanför.. En rappad/putsad sådan.
Antagligen så har dom slängt på mexitegel utanpå hela fasaden i samband med en utbyggnad på 70-talet. Vad som gömmer sig bakom teglet på den utbyggda delen vet jag inte ännu.

Så nu blir det att riva ner allt och regla upp å slänga på en träfasad med någon tjusig liggande panel.
Där jag har putsad fasad under så har jag max 10cm tillgodo att jobba med innan det bygger ut för mycket.

Så min fråga är nu; hur mycket isolering vill/bör man ha för att det ska vara värt att tilläggsisolera samt hur stor luftspalt bör man ha mellan isolering och den nya fasaden?
 
Så här några månader senare så tänkte jag komma med ett svar om hur det blev..

Det behövdes ju givetvis bygglov för fasadbytet så det gick ju på skit då det var semestertider både hos kommunen och hos mig så dom kunde inte garantera ett snabbt besked, samt att jag inte hade någon större lust att sitta å knåpa ihop en sådan mitt under semestern heller så det får vänta tills nästa sommar eller så.
Jag fick helt enkelt plocka fram murarprylarna och lappa ihop den gamla fasaden igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.