Tjenna

Kan inte den här frågan, men den borde finnas här på forumet...

Jo, jag har ett hus med tegelfasad, ett Hultsfredshus från -66.
På en del av fönsterna har en eller flera fogar spruckit ovanför, med resultat att teglet bågar ner en aning.

Någon sa "det är bara att fräsa ut dom spruckna fogarna och lägga dit nytt bruk".
Men man ska inte försöka "trycka" upp teglet så det inte hänger ner?

Är det någon som vet hur o vad man ska göra, så berätta gärna!
Antagligen kommer jag leja någon att göra det, men alltid bra att veta innan vad som bör göras.

mvh
tommy
 
Det är en typisk skada på hus från den tiden!

Det finns flera metoder.
Den som din "någon" var inne på kan fungera, men man bör då dels kratsa ur fogen och sen limma i fogen och samtidigt trycka upp och hålla i spänn. Ett par dagar kanske innan man tar bort pressen. Sen när stenarna sitter kan man lägga en sträng med bruk längst ut. Man skulle möjligen kunna limma med fogskum, det kanske håller. Experimentera först med några tegelstenar innan du limmar över fönstret.

En mer ortodox metod är att ta bort stenarna och lägga in ett upplag för dem. Det finns speciella plåtbalkar att köpa för detta. Man kan säkert ta L- eller T-profil också.
 
För min förståelse

Med den ortodoxa metoden, så tar man ner teglet upp till den spruckna fogen och sen murar upp det igen med skillnaden att man nu lagt till en balk längst ner som stöd?

Låter mer rejält, men också omständigare.
 
Vanligen tar man bar ner det skiftet eller möjligen de två skiften över fönstret.
Dit med ngt stöd och sen tillbaka med stenarna.
 
Ofta är det armeringsjärn i sista skiftet ovanför fönstren som rostar. När de rostar så "sprängs" murbruket bort och stenarna är på väg ner till slut. I så fall hjälper det inte att bara sätta tillbaka stenarna, utan de gamla armeringsjärnen måste bort. Detta problem hade vi på vår sydfasad. Jag fixade detta genom att ta bort stenarna och rostig armering ovanför fönstren, sätta in rostfria därtill avsedda armeringar och sen lägga en sån balk som det talades om tidigare i inlägget. Kan tipsa om företaget Murma som har både armering och balkar i sortimentet, se http://www.murma.se/produkter/murma_armerad_vaggbalk.html. Om man har en balk behöver man ingen stämp för att hålla allt på plats, det är en fördel. Dessutom ser den till att inte fönstren kan drabbas av inkommande vatten.
 
  • Gilla
Kenti
  • Laddar…
Tack för svaren!

Har inte koll på var exakt armeringsjärnen sitter, men jag trodde att det satt inne i tegelstenarna i nedersta lavet. Och hur man isåfall får bort armeringsjärnen är lite oklart.

En annan fråga, eftersom det ligger i planen att byta en del fönster också.
Spelar det roll i vilken ordning man gör det, dvs ska man fixa dom spruckna fogarna innan man byter fönster eller tvärtom?

mvh
/tommy
 
Järnen sitter troligen mellan de skift som är närmast över fönstret.
Tas bort när du sätter dit balken.

Byt lämpligen fönster och balk samtidigt
 
  • Gilla
Paasi
  • Laddar…
Armeringsjärnen bör sitta i murbruket mellan stenarna och går tvärs över hela fönstergluggen och en bit förbi på varje sida. Man kan ta bort järnen i samband med att stenarna tas bort.

Kanske det är enklast att sätta dit fönstren först, för då kan man enklare passa in balken om du vill ha den. Så gjorde vi i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.