Hej
På en sida av vårat hus som är byggd av tegelsten "1978". Där släpper ca 0,5 cm av ytan på vissa tegelstenen.
Jag förstår att vatten tränger in och att det sedan fryser och spränger sönder.

Min fråga vad ska man göra. Finns det något skydd man kan måla på för att minska att vatten tränger in.

Hur lager man detta på ett snyggt sätt

Per-Arne
 
Den enda metod att förhindra att frostsprängning av sten är att hindra vattnet från att tränga in och för det finns det bara en metod: hydrofobering. En korrekt utförd hydrofobering med en bra produkt kommer att förhindra att vattnet tränger in och livslkängeden på behandlingen är +10 år. Tyvärr så finns det en massa skit på marknaden. Jag har själv erferenhet av detta då vi skulle impregnera den brf. fastighet där jag bor osch sitter med i styrelsen. Som civ.ing i kemiteknik satte jag mig in i aktuell forskning (sker främst vid Lunds Tekniska Högskola, Kenneth Sandin) och de produkter som finns på marknaden. Till slut så hittade jag en produkt och tillverkare som jag litar på NSIAB stenimpregnering C2 (www.nsiab.se). Jag kan rekommendera att du tar en titt på deras info material om du vill veta mer. Bonus med hydrofoberingen är att den också antagligen komer att sänka uppvärmningskosthaderna med runt 10% (eftersom fasaden blir torrare och leder därmed värme sämre).

Före impregneringen måsyte dock fasaden repareras. Dåliga fogar och sprucken sten måste ersättas med hela dito.
 
Vad kostar en sån här behandling? Måste hela huset behandlas eller t.ex. bara en påverkad kortsida?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.