Hej,

Jag har ett problem.
Understa raden tegel (närmast över fönsterparti) har släppt från murbruket och hänger på fodret på fönstret.
Hur kan jag fixa detta??

(se bilder)
 
  • IMG_0692_small.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0689_small.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kan vara två olika anledningar.
Det kan vara nedersta raden stenar som är massiva och inte har greppat stenen.
Det mest troliga är att man lagt in armeringsjärn i fogen och att de börjat rosta så fogen utvidgas.
Vad jag vet finns det ingen genväg. Fogen får krassas ur och armeringsjärnen bytas mot rostfria. Kanske måste det stöttas upp så att inte allt rasar ner
 
Använd cementbruk för att öka hållfastheten. Foga med kalkcement (gullex, murcement).
 
Ok, menar du att krassa ur fogen ovanför stenarna utan att plocka ner stenarna? Sen pilla dit nya armeringsjärn och foga igen. Allt med stöttning.

Är cementbruk och kalkcement samma sak?
 
Det är så jag menar.
Det är inte samma sak. Hållfastheten är högre om man inte har kalk i bruket.
Varför man har kalk i bruket vet jag inte.
 
Nu är jag ingen "murare" men du säger "Använd cementbruk för att öka hållfastheten" och sen "Foga med kalkcement (gullex, murcement)"...då fattar jag inte :(
 
K
Cementbruk är en blandning av cement och sand medans KC är blandning av kalk, cement och sand.
Kalk gör ett bruk smidigt och påverkar inte hållfastheten på det sätt som grävaren påstår.

Att använda cementbruk i detta läge skulle jag absolut inte rekommendera. Det blir antagligen för starkt och cementbruk A, som jag antar att grävaren menar, är dessutom väldigt oflexibelt. Cementbrukets hållfasthet beror på blandningspropotioner och behöver där inte vara starkare än ett KC beroende hur de olika bruken blandas.

För den delen så, tycker jag, att grävaren går lite väl snabbt fram i detta fall, väljer lite kvickt ett av de starkaste bruken på marknaden utan att ens känna till teglet. Starkast är inte alltid bäst. Teglet väljer bruket. Inte tvärtom.

grävaren skriver dessutom: "Foga med kalkcement (gullex, murcement)."
Detta uttalande visar att han/hon inte har en susning i ämnet då murcement är ett bindemedel. Gullex är ett bruk baserat på bindemedlet murcement blandat med sand och inget av dessa är ett KC.
 
Som framgått är jag ingen murare. Att foga med KC angav jag för att färgen skulle stämma med det övriga. Jag har fixat sådana skador enligt ovan och det har blivit starkt och snyggt.
 
Ok, tack för svaren!

Två frågor till:
- Hur får man lämpligast ur befintlig fog? Hammare + huggmejsel/stämjärn, eller?

- Är det en bra ide att sen trycka dit lite fog, sen armeringsjärn, fog och armeringsjärn och sist foga ända ut? (blir ju lite pilligt men skall väl kanske gå....nån gång skall ju vara den första :) )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.