L
Hej
Har tänkt att köpa nedanstående uterum med sadeltak och sätta mot huset. Det skall växa upp på ena långsidan av huset.

Min fråga är om jag kan köpa detta uterum och lägga tegelpannor istället för plast tak? Bor i halland så det är inga mängder snö att tänka på.

Tack på förhand
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Om det är någon som vet hur man räknar ut bärkraft så är det väldigt välkommet också.
 
Prata med deras kundtjänst ?

/fremax
 
L
fremax skrev:
Prata med deras kundtjänst ?

/fremax
Har redan gjort det. Tyvärr säger de att de inte säljer takpannor till dessa och därmed inte kan ge några svar.
 
Det går inte att göra någon korrekt beräkning eftersom dimensioner saknas. Men man kan resonera så här:
Taket uppges vara gjort för snözon 2,5. Halland ligger i zon 1-1,5. Då har du 100 kg/m² "till godo". Tegel väger oftast 30 kg/m² eller mindre, så jag skulle kanske våga ta risken …
 
Hur blir det med ev. garantier? TS kanske inte bryr sig i det. Som föregående skriver så kanske SB kan lämna ut dimensioner .

/ fremax
 
L
fremax skrev:
Hur blir det med ev. garantier? TS kanske inte bryr sig i det. Som föregående skriver så kanske SB kan lämna ut dimensioner .

/ fremax
Hittade en manual på deras hemsida. Där står följande info om dimensioner.

Nockbalk 90x270
Bärlina 90x225
Takbalk 56x180
Stolpe 120x120
Nockstolpe 90x90

Nu kanske jag förklarar för en nybörjare men nockbalken är överst och takbalkarna lutar sedan mot den. Stolparna står i backen och ovan på dessa ligger takbalkarna.
 
L
Lewdis skrev:
Hittade en manual på deras hemsida. Där står följande info om dimensioner.

Nockbalk 90x270
Bärlina 90x225
Takbalk 56x180
Stolpe 120x120
Nockstolpe 90x90

Nu kanske jag förklarar för en nybörjare men nockbalken är överst och takbalkarna lutar sedan mot den. Stolparna står i backen och ovan på dessa ligger takbalkarna.

Kanske är lättare att skicka med en print screen från manualen. image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Med dessa dimensioner känns tegel OK helt spontant! :)

/fremax
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.