En liten undran, i köket har jag en gjutjärnsspis som vi eldar i nästan dagligen nu på vintern, skön värme just under eldningen men svalnar ganska snabbt.

Jag vet att vissa fyller upp ugnsutrymmet med täljsten för att värmen ska lagras.

Snart jul och plånboken är tom, så nåt inköp av täljsten just nu är inte aktuellt.

Har däremot stora lager med eldfast tegel, skulle det ge nån som helst effekt att fylla ugnen med sånt, finns det nån nackdel?

FF
 
Visserligen inte lika bra som täljsten men bättre än inget och att det skulle leda till några andra problem kan jag inte se.
Så kör på, funkar det hyfsat så kanske du inte ens behöver inhandla någon täljsten.
 
Jag har så på våran Idun no1 vedspis, fyllde ugnsutrymmet med eldfast tegel och den håller värmen betydligt längre nu, rekommenderas!
 
Tack för svaren, det är en idun no.1 som jag har oxå!
Då ska jag testa 😄

FF
 
Har vanlig gul tegel i min gammla vedspis och den håller värmen lite längre nu än den gjorde tidigare. Så det behöver inte vara eldfast tegel utan räcker med vanlig tegelstenar.
 
Ett tips är även att att elda med öppen ugnslucka. Mycket av värmen i ugnen går annars ut bak genom skorstenen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.