Hej Christel,

Jag bygger nytt kök och kommer att ha tegel på de väggar som skåpen sitter mot. Väggen mitt emot är stockholmsvit. Jag vill gärna ha vita skåpluckor men eftersom golvet är väldigt ljust och all inredning med funderade jag istället på att låta dem gå i en mycket ljus kulör istället. Först tänkte jag på rött för att det skulle harmonisera med teglet, men ljust röd blir ju som ljusrosa och det vill jag inte ha. Vilken kulör skulle du rekommendera? Huset kommer att vara i "lantlig" stil med mycket kryddväxter mm.

Mvh
Elina
 
Hej Elina,
Jag gissar att det är framknackat tegel i ett äldre hus? Isåfall går jag på min omedelbara känsla av att det kan vara mycket snyggt med en dov grön ton till tegel, ljust golv och vita detaljer. Den kan vara antingen ljusare eller mörkt grön. Man får testa med olika nyanser mot teglet och gärna provmåla upp 1 m2 för att se hur det känns. Man bör ju tycka om grönt förstås. När jag tänkte på mycket växter, vitt och teglet så kom den kulören för mig. Och det är en klassisk lantlig, men kanske lite mer engelsk stil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.