Hej!

Min fråga är enkel, är 200.000:- för att få en tegelfasad i stället för en träfasad på ett nybyggt hus värt pengarna? Huset kommer att ligga på ca 300 meters avstånd från öresund så förmodligen kommer det att utsättas för rätt mycket nederbörd.

Vad kostar det sen att måla om ett enplans trähus på drygt 140 kvm? 200.000 är ju rätt mycket pengar till färg.

Mvh
/Adam
 
Dokumentakrobat skrev:
Hej!

Min fråga är enkel, är 200.000:- för att få en tegelfasad i stället för en träfasad på ett nybyggt hus värt pengarna?
Mvh
/Adam
JA, jag tycker det är det värt. Du får ju också lägga till all den tid målningen tar ung. var 5-te år.
Titta runt i området hur andra hus är byggda så kanske kan du få en uppfattning hur andra har resonerat. Kör en runda i dina trakter och titta hur dom GAMLA ( ej nybyggda) hus har klarat väder och vind så får du svaret ;).
lycka till
gaia
 
Jag anser inte att tegel höjer värdet så pass mycket att det skulle vara värt det. Jag skulle till och med anse att det var en direkt värdesänkare beroende på vilka tegel- och träfasadalternativ du väljer mellan. Om du målar huset i exempelvis slamfärg eller liknande behöver du i princip bara måla på ny färg utan underarbete nästa gång du målar. Kör du Falu Röd beräknar jag färgkostnaden till under 4.000 SEK.

mvh
David
 
Jag skulle ha svårt att resonera i termer av pengar när det gäller valet mellan tegel och träfasad.

Det blir ju två helt olika hus av detta och ofta är det väl så att man antingen föredrar tegelhus eller "trähus".

Strunta i de ekonomiska delarna, välj med hjärtat så ni får ett hus ni trivs i!
 
MathiasS skrev:
Jag skulle ha svårt att resonera i termer av pengar när det gäller valet mellan tegel och träfasad.

Det blir ju två helt olika hus av detta och ofta är det väl så att man antingen föredrar tegelhus eller "trähus".

Strunta i de ekonomiska delarna, välj med hjärtat så ni får ett hus ni trivs i!
Jag har inget hjärta så jag förstår inte vad du menar. ;D
Skämt åsido, så bör man, beroende på hur rik man är då förstås, alltid tänka i form av skapat värde i förhållande till satsade pengar. Always be paranoid. :)

mvh
David
 
Tackar för alla kloka svar :D Egentligen hade vi bestämt oss för träfasad från början men alla larmrapporter om hur dåligt de nya färgerna klarar attacker från svamp och mögel gjorde oss tveksamma.

Vi vet ju här nere att tegelkåkar håller typ tusen år, men gamla trähus är det desto mer ont om ???

Hur är kvaliteten på tegel respektive träfasad jämfört med förr? De gamla tegelkyrkorna kommer väl att hålla till domedag men är dagens tegelhus byggda i samma kvalitet? Är dagens träfasader lika bra som gamla träfasader - finns ju många hundra år gamla rähus uppåt i landet.
 
Borde det inte också bli en liten skillnad i inomhusklimat med tegel?
 
Jag har ett träfasadhus (faluröd) men drömmer om ett tegelhus... Snyggt och lättskött. Rent ekonomiskt skulle jag även värdera tiden det tar att måla (tid är som bekant pengar). 200 loppor är ju iofs rätt mycket tid oxå. Skulle nog dessutom fundera på det estetiska - matchar husets arkitektur bäst med tegel eller trä? Hur ser omgivningen ut?
 
Tid är inte pengar.

Tid är tid och pengar är pengar. ;)

Jag *tror* att det kan vara klokt att sköta sin träfasad lite extra väl nu för tiden. Det är tex rätt lätt att årligen tvätta fasaden med lämpligt medel + borste. Kanske är det något sådant som krävs om huset står på en utsatt plats.
 
MathiasS skrev:
Jag *tror* att det kan vara klokt att sköta sin träfasad lite extra väl nu för tiden. Det är tex rätt lätt att årligen tvätta fasaden med lämpligt medel + borste. Kanske är det något sådant som krävs om huset står på en utsatt plats.
Håller med...Det är ju ett enplanshus så börde det faktiskt vara enkelt och smidigt med tvätt/målning. Med tanke på att det ligger nära havet skulle jag kanske satsa pengarna på extra tåliga fönster (aluminium?) i stället. Att måla fönster är mer komplicerat än att måla husväggar ;).
Blev lite hemmablind med mina 2 våningar över en suteränggrund som kräver cirkusutbildning för att måla ;D Skulle aldrig köpa huset om det inte var putsat .

Dokumentakrobat, att det finns mest tegelhus i området säger ju en del. Som jag fattar det så är ditt hus byggd av trä så det är kanske ändå lika bra att klä den i trä också? Jag blir alltid litet tveksam när man blandar olika material i samma vägg (organisk-icke organisk) som jobbar på olika villkor men det är bara min egen troligtvis obefogat motstånd mot materialblandningar i konstruktioner.
Lycka till med valet!
gaia
 
Hej Gaia :)

Det är i den riktningen som vi funderat. Träfasad + aluminiumkläddafönster kan nog vara ok underhållsmässigt. Vad gäller det estetiska så, tja, det ger ju huset ett mer modernt uttryck vilket är helt ok.

Området som vi bygger i är ursprungligen präglat av sommarhusbebyggelse på stora tomter i strandtallskog. Under de senaste 10-20 åren så har området förändrats så att de gamla mindre sommarhusen har byggts till eller ersatts av nybyggnation.

Materialmässigt finns det fortfarande många trähus även om antalet tegelklädda och putshus har ökat.

På byggtillståndshandlingarna så ser huset helt ok ut i trä. Högsta gavelhöjd ligger på 3,5 meter så det är ju inte mycket att komma med när man som du är van vid att måla ett tvåplans suterrängshus :p
 
Dokumentakrobat skrev:
På byggtillståndshandlingarna så ser huset helt ok ut i trä. Högsta gavelhöjd ligger på 3,5 meter så det är ju inte mycket att komma med när man som du är van vid att måla ett tvåplans suterrängshus :p
Och nej, jag är inte alls van vid det och tänker inte vänja mej heller ;). Vi köpte huset nymålat med silikatfärg för 3 år sen och jag planerar inte måla om det under den tid vi ska bo här (ca20år?) om inte putsen faller av. Putsen har suttit på plats i 60 år nu  så det finns hopp om att slippa det jobbet ;)
3,5 m är ju helt humant höjd och det verkar vara en drömställe ni har hittat. Behåll alla dom furuträd som det är bara möjligt runt huset. Dom gör stor nytta när det blåset salta vindar och det är svårt att plantera nytt i utsatta lägen. Man kan  såga av dom nedersta grenar vid yttersta behov och få mer luftig intryck av buskage. Bor man vid stranden så är det oftast skuggan man saknar ;).
Lycka till!
gaia
 
Tegel är nummer ETT. Måste vara det mest underhållsfria materialet av alla?

Men det beror extremt mycket på husmodell om det är det vackraste alternativet.

Skillnaden mellan mossig eller mysig kan vara hårfin.

Tycker jag.

Kolla om teglat gäller upp i gavelspetsarna, för annars faller det lite tycker jag. Gavelspetsarna är ju det jobbigaste att måla på ett trähus.

Har en bekant som har ett "teglat hus" med laserade trägavlar och han lägger nog mer tid och pengar på sin torrspruckna söderlägesgavel än vi på hela vårt trähus.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.