Hej,

Vi behöver nytt tak på vårt 70-tals hus(Gullringshus med Mexitegel) som idag har urholkade betongplattor. Läste denna artikeln : https://www.byggahus.se/renovera/material-taket men den saknar information om hållbarhet? Sen misstänker jag att det finns olika behandlingar för båda typer?

En hantverkare som varit på besök och tittat på taket pratade om att betong håller i regel 30 år medan tegelpannor kan se ut som nya även efter 40 år(om man spolar av dem).

Så frågan är vilket som bär bästa valet i längden? Och om det finns något särskilt man bör tänka på när man tar in en hantverkare för att byta taket?
 
Som jag ser det så är det framförallt en estetisk fråga. Ett äldre hus typ. 20, 30 - 50 tal "skall ha tegel".

Betongpannor har fördelar:
Bättre passform, ger tätare tak framförallt mindre glipor där löv och annat skräp blåser in under pannorna, skräpet håller fukt,
Bättre passform, ger mer rationell läggning, det är lite av en konst att lägga ett tegeltak snyggt.

Betongpannor är lite justerbara i höjdled, vilket gör att man kan justera läktavståndet så att hela taket täcks. Med lertegel där det inte går att justera läktavståndet, får man istället kapa pannor, eller ibland fylla ut med en extra takfotsplåt.

Betongpannor är billigare i inköp.

Till det negativa:
Betongpannor åldras fult, tegel brukar åldras vackert. Betongpannorna blir skrovliga av ålder vilket kan ge en kraftig påväxt av mossa. Tegel i utsatta lägen brukar få en måttlig påväxt av lavar som ger färgskiftningar som bidrar till en patina utseendemässigt.


Att tegelpannor håller i typ 100 år ger bara en måttlig fördel. För oavsett om du har tegel eller betong pannor, så är det underlagspappen som åldras och sätter livslängden på taket. Eftersom betongpannor är näst intill gratis, så överväger man aldrig att återanvända de nu fula betongpannorna vid en takrenovering.

Det är frestande att återanvända tegelpannor när man byter underlagspappen efter 35 - 40 år. Men rent ekonomiskt så är det mer lönsamt att kasta pannorna och köpa nya. Kostnaden för att ta ner dem hela, är högre än kostnaden för nya pannor.

Gör man jobbet själv så blir det givetvis mer attraktivt att återanvända tegelpannorna.
 
  • Gilla
snowjim och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle ta betong (och gjorde det). Visst kanske tegelpannor är lite snyggare om 20 år men eftter typ 30-40 år är det dags för nytt takbyte igen, eller åtminstone papp och jag tror att plocka ner, tvätta och återställa tegelpannor då blir lika dyrt som nya betong. Bättre för miljön kanske att återanvända (beroende på tvättmedel förstås).

Tänk på att kolla att firman har egen försäkring och skriver över ansvar på firman. Också bra att få med plåtar och hängrännor direkt på offerten.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Okay, så det är underlagspappen som är den svaga länken. Om vi vill förbättra den då? Vad kan man göra? Hört något om duk? Tittade som hastigast och hittade en typ av duk som andas vilket låter som en bra lösning med tanke på att mögel är inte helt ovanligt på vinden när det gäller lite äldre hus?

Dessa hittade jag :
http://www.viivilla.se/gor-det-sjalv/tak/framtidens-tak-gynnar-miljon/ och här http://www.monier.se/fileadmin/bu-f...es/SE_Underlagstak_10sid_NEW_121018_FINAL.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.