Jag är tacksam för synpunkter från dem med kunskaper och erfarenheter om för- och nackdelar med tegel/betongtakpannor. Vi står i begrepp att göra en takrenovering av ett 80-årigt hus med Vittinge-tegelpannor på. Självklart vill vi välja det bästa takmaterialet, men har fått motstridiga uppgifter om vilket som skulle vara det bästa valet. Bortsett från priset (tegel kostar ca det dubbla/m2 jämfört med betongpannor) och utseendet, skrivs här på Forumet om fakta ang takmaterial:
”Fortfarande är tegel överlägset som taktäckning. Trots att materialet suger vatten är det frosttåligt. Fördelen med att teglet släpper igenom vatten är att det också släpper ut fukt som tagit sig in under pannorna, vilket till exempel betongtakpannor inte gör.”

Efter att ha hört oss för med några som har bytt till betongpannor, säger de att detta inte spelar någon roll, eftersom taket blir tillräckligt ventilerat ändå, utan att det blir risk för fuktskador. De ser enbart fördelar med betongpannor, de är billigare, vikten hos dagens lättbetongpannor gör att taket inte behöver förstärkas om man byter från tegel till betong, de är hållbarare än tegel, de är mer lättlagda o s v.

Enbart sett till fakta som är kopplade till de bägge materialens lämplighet och hållbarhet – vilka skäl finns för att välja tegel eller betongpannor?
 
Utseende? Tegelpannor är snyggare nya och blir t o m bättre med ålder, passar dessutom bättre till ett så gammalt hus. Min åsikt ;-)
 
Håller helt med "lemma".
Titta på ett 15 år gammalt hus med betongpannor så förstår du... De blir inte vackrare med åren. Det växer mossa på dem och färgen urlakas.
 
Man skall välja behandlade betongpannor. De håller sig fria från mossa och algtillväxt under längre tid än tegelpannor.
Jag tror att ju högre glanstal en panna har, desto längre tid håller de sig i nyskick.

Betongpannor: granulerad yta glans 5
ytbehandlad glans 20
glaserad glans 90
Tegelpannor: natur glans 1
engoberad glans 5-15
glaserad glans 95
 
Siffrorna efter de olika typerna. Är det hållbarheten av det idag iakttagna nyskicket?

Om granulerad yta har funnits i mer än 5 år så kan man kostatera att påståendet är riktigt eller felaktigt.
Om ytbehandlad glans har funnits i mer än 20 år: Samma sak
Om glaserad glans funnits i mer än 90 år: Samma sak
Tegelpannor natur glans kan naturligtvis utvärderas.
Engoberad glans 5-15 kan kanske också bekräftas omd 15 år har passerat.
glaserad glans 95: Se ovan.
 
För att förtydliga: Vårt huvudbry just nu är frågan, vilka goda argument finns det för att vi ska behålla vårt tegeltak (förutom utseendet)? Det vi har läst/hört hittills:

Fördelar betong:
1) Pris. Betong kostar hälften av vad tegel kostar /m2.
2) Utseendet. Idag finns betongpannor i många olika utföranden. Flera av dem är snarlika tegel och används t o m på K-märkta hus.
3) Vikten. De är visserligen tyngre än tegelpannor, men dagens lättbetongpannor kan användas på befintligt tak, utan att taket behöver förstärkas. Dessutom ligger de kvar på taket när det stormar.
4) Tålighet mot väta. Till skillnad mot tegel, släpper inte betongpannor genom fukt.
5) Hållbarhet. Betongpannor är hållbarare än tegel.
6) Lättare att lägga. (Varför egentligen?)

Nackdelar betong:
1) Utseendet. Tegel ger trots allt ett mer levande intryck. Dessutom växer det lättare mossa, alger och lavar på betongpannor.

……………………………
Vad vi främst är fundersamma över är, om det trots allt inte är en nackdel att betongpannor är täta. Finns det ändå inte en risk för att man stänger in fukt under taket om man lägger betongpannor på det befintliga taket, utan att vidta ytterligare ventilationsåtgärder?

Vad grundar man påståendet på att en betongpanna är hållbarare än tegel? Hur vet man det, när betongpannor inte har funnits lika länge som tegel?

Finns det någon här som har lång erfarenhet av att ha bytt ett tegeltak mot betongdito på ett äldre hus? Skulle gärna vilja höra om hur det har fungerat i ett längre perspektiv.
 
Ventilationen behöver du inte oroa dig för SÅ täta är inte pannorna ;)
 
Rent praktiskt tekniskt så är troligen betongpannor bättre idag. Bla. så är de tätare i "skarvarna" mellan pannorn så att det blåser in mindre skräp under pannorna.

Utseendemässigt framförallt på ett hus i gammal stil tycker jag att betongpannor är helt förkastliga. De stämmer inte i stil när de är nya. De ser för d...a ut efter 10 år för att inte tala om efter 15 års osv.

Snacket om att "moderna" betongpannor inte åldras lika illa som de man ser som gamla idag har jag hört de senaste 20 åren. De pannor de försökte kränga för 20 år sedan var SÅ mycket bättre. De ser idag precis lika usla ut som 20 år gamla pannor gjorde för 20 år sedan.

Jag skulle inte tveka att välja tegel på ett så gammalt hus. På ett modernare hus gör sig betongen bättre. Där hör det liksom till att taket skall se lite vittrat och förfallet ut, efterssom det gör det på alla hus av den åldern.
 
Jag valde Zandas pannor när jag byggde mitt för 14 år sedan, pannorna ligger mycket fint, och vid stormar är det mitt tak pannorna ligger still på, medan grannarnas lättare pannor Vittinge m fl flyger av. Jag ville också ha ett vackert tak, och valde röda med granular (för dom var dyrast....) men sämst av de alla till att hålla skräp, mossa o dyl kvar. Meningen från början var att det skulle vara glaserade, grön ärgade, men de fanns inte längre, kom från Holland. Och dom hade jag inte kunnat betala, för så dyra var dom, upplyste någon mig. Men det är dom inte. Det finns ett flertal fabrikat att välja bland, så det är något att fundera på. Passar kanske inte på alla hustyper.

Så här taket ut på nybygget (här garaget) bostadshuset blir i samma, Decra från Icopal, en kopia av Zandas granular plåttak med 30 års garanti. Ett mycket vackert tak och lätt, passar bra till pulpettak.
taklggning.jpg
 
Är ert hus 80-år gammalt bör ni tänka på tyngden från betongpannor, detta brukar ibland vara avgörande för vilket tak man bör välja. Men viss går det att bygga på takstolar, så att dessa håller för större tyngd.
 
Nja... Som det har nämnts tidigare i tråden suger tegelpannor åt sig fukt och blir då tyngre. I alla fall vid nybygge dimensionerar man takets bärighet för samma last oavsett om det ska bära betong- eller tegelpannor.

Och glöm inte att taket inte bara ska bära upp takpannorna - snölasten är ju flera gånger högre än vikten från takpannorna.
 
Jag har hört att det skall vara en myt att betongpannor väger mer. Åtminstonde moderna sådana. Men jag upprepar, min personliga uppfattning är att betongpannor på ett gammalt hus ser hemskt ut.

Det där med att pannor blåser av beror sannolikt mer på hur de ligger, efterssom tegelpannor har större glipor där vinden kan blåsa in under pannorna än betong så kanske de blåser av lite lättare också. Det är dock ett mycket begränsat problem. VI har aldrig haft någon panna som blåst bort, och de enda gamla husen jag sett här i området med pannor borta är ett par hus med mycket stort underhållsbehov, där taken troligen borde bytts för 20 - 30 år sedan. Där har pannorna snarare ramlat ned pga att läkten har murknat bort. Däremot har faktiskt ett av våra grannhus förlorat en betongpanna för några år sedan, fast den satt vid kanten till en ventillationsgenomföring så troligen var en del av upphägningen till den bortkapad. Det huset är f.ö byggt för lite drygt 10 år sedan, och har kraftigt vittrade pannor, det syns en enorm skillnad på den nyuppsatta pannan. Men som sagt på så nya hus hör det till att pannorna skall se lite vittrade och mossbelupna ut.
 
Jag har precis lagt lertegel, dyrare, men snyggare.
livslängden på lertegel är väl bättre oxå vad jag förstått.

Men som flera andra sagt; hus på 80+ ska ha lertegel. även enligt min mening.

lägg gärna upp en bild! :)
 
Bygger nytt garage. La enkupigt lertegel. Superfint. Funderade oxå på betong men efter lite övertalande så blev det tegel . Idag hade jag slitit mitt hår om jag hade lagt betong. Tegel är absolut det finaste.
 
Vi har köpt ett hus som levereras om ca 3 veckor. I standardutförande ingick betongpannor som vi bytte till enkupigt lertegel . Detta kostade oss ca 40 000 extra. Nu vill killen som bygger huset att vi träffas och diskuterar hur mycket mer han ska ta betalt för att lägga lerteglet istället för betongpannorna. Alltså i den ursprungliga kostnaden ingick bara "läggning av betong". Att det skulle kosta extra fick vi inte veta något om från vår säljare, fast är det mycket mer jobb så förstår jag att snickaren vill ha betalt. Vet någon vad det kan skilja i pris? Jag vill förbereda mig innan mötet med honom och även ha en chans att kolla priser från andra takläggare. Till saken hör också att monteringskostnaden som vi betalar redan ligger ganska högt pga några missöden från säljaren. Är det läge att trycka på för rabatter med tanke på hur ekonomin ser ut eller?
 
  • Gilla
Hakanolander
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.