Hej! Skall förmodligen snart låta uppföra ett hus och har tusen funderingar. En av dem är: Betong- eller tegelpannor på taket? Vilken sort skall man välja? Vad skiljer i pris och vilka håller bäst?

Tack på förhand!
 
Alla säger olika om det här.


Själv säger jag att du ska välja efter vad du tycker är snyggt och vad plånboken säger.
 
Ska du bygga nytt hus så är inte skillnaden på takmaterialen lertegel och betongpannor så stor, betongpannor kostar ungefär hälften så mycket som lertegel.
Lertegel åldras däremot snyggare och håller längre, betongpannor tätar bättre vilket kanske gör att underlaget håller längre.

Jag skulle lagt betong eftersom pappen ändå är slut efter ca 40år (+-10år) och det är lagom tid för Betongpannor också.

Smaken är som baken..
 
Tätar inte tvåkupigt tegel lika bra som betongpannor?
 
Skulle nog valt tegel men jag är lite jävig...

Har betongpannor på landet och dom ser för djä..a ut nu efter 35 år. Från början hade dom en slät fin yta men den är numera 'knottrig' som tusan. Mossan får fin-fint fäste på ytan och växer så det knakar :@


Hemma har jag tegeltak från byggåret i början av 30-talet. Blir bara snyggare med åren. Ett helt annat liv i taket.

Så mitt råd, välj tegel. Den dag pappen skall bytas så återanvänder man pannorna. Med tiden blir de också värdefulla. Vet att jag kan sälja mina nockpannor för över hundringen per styck. Funderar nästan på att låsa in dom under natten :D. Många tusen ligger oskyddade där uppe :D
 
Lägger min röst på tegel. Om du är bekymrad över att tegel är otätare än betong så finns tätare tegelalternativ. Exempelvis Vittinge är ej falsat vilket gör den till det otätare alternativet medans Koramic säljer falsat tegel som således är tätare. Vi valde enkupigt vittinge då deras form är så tilltalande.
 
Betong ska jag välja.. Den största nackdelen jag ser är att det med åren vittrar sönder.. = blir lite fula.. men dom nya betongpannorna som finns idag kanske är bättre än äldre?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.