Har letat ett tag efter en bra lösning med vägghängd toalett och fixtur inbyggd i väggen. Vill inte ha en låda på väggen heller. Som jag ser det finns det tre alternativ.
1. Vägg med tätskikt som vanligt, fixturen monteras på väggen och en ny vägg byggs för att täcka fixturen.
2. Vägg med en låda inbyggd i väggen och tätskiktet indraget i lådan.
3. Fixtur som är godkänd att montera bakom tätskikt, t.ex. TECEprofil (RSK-792 61 57)

Alternativ 3) känns nu som det mest attraktiva, mest eftersom det känns enklare att bygga och inte slösar med utrymme i onödan. Ska väl säga att målet är att göra badrummet själv. Det som känns mindre bra med TECE är att de inte verkar så vanliga på svenska marknaden.
Är det någon här som har erfarenhet av TECEs produkter? Eller kan hänvisa till någon liknande produkt?
 
Åsa Lund
Med tanke på risken för fuktskada om nåt går sönder hade jag aldrig satt fixtur bakom tätskikt
 
Principen med TECE-varianten är att tätskiktet förlängs med en "påse" som innesluter tanken. Påsen ansluts sen till det vanliga tätskiktet. Är dock endast 6 system som är godkända.

Men det känns ändå lite osäkert eftersom de inte verkar vara så vanliga (än). Har hittills inte hört någon som använder modellen och vet bara om ett ställe som säljer den.
 
Det blev en TECEcompact med Safety Bag. Pratade en del med TECE och de gav bra support, så känner mig ganska säker på att det kommer fungera bra.

Compact-modellen bygger väldigt lite och kan sättas i en 95-väg. Själva fixturen sitter alltså utanför tätskiktet och har en påse runt sig som man ansluter till tätskiktet. För våran del blir det mycket enklare att bygga så, så det avgjorde valet.

Måste däremot tänka om lite när det gäller avloppet som ses på bilden, men det är en annan historia...
TECEcompact toalettstomme med Safety Bag installerad i träregelverk på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Henfer
  • Laddar…
Hur gick det?
 
  • Gilla
PNarby
  • Laddar…
villeg villeg skrev:
Principen med TECE-varianten är att tätskiktet förlängs med en "påse" som innesluter tanken. Påsen ansluts sen till det vanliga tätskiktet. Är dock endast 6 system som är godkända.

Men det känns ändå lite osäkert eftersom de inte verkar vara så vanliga (än). Har hittills inte hört någon som använder modellen och vet bara om ett ställe som säljer den.
Den går ofta bort då plattsättarna inte vill byta tätskiktsleverantör på grund av en wc-stol
 
nino nino skrev:
Hur gick det?
Det gick bra tillslut. Efter att ha trixat med olika böjar så insåg jag att det var lättare att flytta avloppet så det kommer upp centrerat under fixturen. Fick modifiera bjälklaget en del, men blev betydligt bättre.
Flyttat avloppsrör centrerat under en fixture; omgivet av röda stöd och träbjälkar i en väggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men nu ligger nya badrummen på is ett tag. Håller på med takbyte på den gamla delen av huset.
 
D Dr.L skrev:
Den går ofta bort då plattsättarna inte vill byta tätskiktsleverantör på grund av en wc-stol
Kan tänka mig det.
Eftersom jag gör det själv så kan jag välja fritt. Blir förmodligen Höganäs tätskikt.
 
Är ni nöjda med er fixtur? Vi funderar också på en tece med safetybag.
 
A Anniwa skrev:
Är ni nöjda med er fixtur? Vi funderar också på en tece med safetybag.
Vi är nöjda har fungerat felfritt än så länge.
 
  • Gilla
Anniwa
  • Laddar…
villeg villeg skrev:
Vi är nöjda har fungerat felfritt än så länge.
Tjena, fortfarande nöjda med TECE fixturen? Jag funderar också på en...
 
Ja, vi är nöjda. Har två stycken, en i badrum där plattsättare gjorde tätskikt och en där jag gjorde allt själv.
 
  • Gilla
SnickeNicke
  • Laddar…
villeg villeg skrev:
Ja, vi är nöjda. Har två stycken, en i badrum där plattsättare gjorde tätskikt och en där jag gjorde allt själv.
Tack för ditt svar.
Det är ju så mkt enklare att kunna göra klart allt inkl. wc fixturen innan plattsättaren skall komma istället för att behöva färdigställa tätskiktet och klinkers innan man kan montera wc fixturen...
 
Ännu en bump på denna - i monteringsanvnisningen anges 160 mm mellan framkant fixtur och bakkant avlopp, men det ser ut som om du har 145-regel här, eller åtminstone bra marginal på avloppet baktill, funkade det bra?
 
jobolito jobolito skrev:
Ännu en bump på denna - i monteringsanvnisningen anges 160 mm mellan framkant fixtur och bakkant avlopp, men det ser ut som om du har 145-regel här, eller åtminstone bra marginal på avloppet baktill, funkade det bra?
Denna fixtur som ts använder säljs inte längre, därav måtten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.