Tjena!
Jag vet att många hantverkare älskar limmet/fogen Tec7, men jag undrar över hur den står sig mot Cascos Superfix plus (på svart tub). Jag vet att tec7 är lim och fog, övermålningsbar, funkar under vatten är mögelbeständig och allt det där så jag fattar att det verkligen är en bra produkt.
Men jag tycker Tec7 an är riktigt jobbig att använda om man inte använder glättningssprayen till.
Jag har limmar och fogar med superfix plus nästan dagligen på jobbet och upplever att den fungerar lika bra som lim och fog, till exempel mot lister och liknande. Den är betydligt mycket mer lättarbetad. Jag vet däremot inte om den är övermålningsbar och har lika bra limningsegenskaper och så. Gulnar den ? Spricker eller krymper?
Är det någon som har erfarenhet just hur de här 2 produkterna står sig mot varandra i ett större och längre perspektiv?
Trevlig helg !
 
B
B Bästasvågern skrev:
Tjena!
Jag vet att många hantverkare älskar limmet/fogen Tec7, men jag undrar över hur den står sig mot Cascos Superfix plus (på svart tub). Jag vet att tec7 är lim och fog, övermålningsbar, funkar under vatten är mögelbeständig och allt det där så jag fattar att det verkligen är en bra produkt.
Men jag tycker Tec7 an är riktigt jobbig att använda om man inte använder glättningssprayen till.
Jag har limmar och fogar med superfix plus nästan dagligen på jobbet och upplever att den fungerar lika bra som lim och fog, till exempel mot lister och liknande. Den är betydligt mycket mer lättarbetad. Jag vet däremot inte om den är övermålningsbar och har lika bra limningsegenskaper och så. Gulnar den ? Spricker eller krymper?
Är det någon som har erfarenhet just hur de här 2 produkterna står sig mot varandra i ett större och längre perspektiv?
Trevlig helg !
Framförallt är väl Tec7 väldigt dyr annat än till småfix? Kanske går att få tag nånstans billigare? Fogmässigt tycker jag Casco Paintflex är bra med 25% rörelseförmåga samt billig.
 
Claes Sörmland
Det är i grunden samma kemi i båda produkterna, silylmodifierade polymerer, de som förkortas "SMP" och "MS polymer". Så de är nog rätt jämförbara.
 
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
B Bästasvågern skrev:
Tjena!
Jag vet att många hantverkare älskar limmet/fogen Tec7, men jag undrar över hur den står sig mot Cascos Superfix plus (på svart tub). Jag vet att tec7 är lim och fog, övermålningsbar, funkar under vatten är mögelbeständig och allt det där så jag fattar att det verkligen är en bra produkt.
Men jag tycker Tec7 an är riktigt jobbig att använda om man inte använder glättningssprayen till.
Jag har limmar och fogar med superfix plus nästan dagligen på jobbet och upplever att den fungerar lika bra som lim och fog, till exempel mot lister och liknande. Den är betydligt mycket mer lättarbetad. Jag vet däremot inte om den är övermålningsbar och har lika bra limningsegenskaper och så. Gulnar den ? Spricker eller krymper?
Är det någon som har erfarenhet just hur de här 2 produkterna står sig mot varandra i ett större och längre perspektiv?
Trevlig helg !
Jag har inte använt Casco superfix men båda limmen är MS polymerer (liksom flera kopior som Biltemas multibond) så borde kunna ha liknande egenskaper som härdade (fast mögelmotståndet beror antagligen på tillsatserna). Tec7 är somsagt klibbig och jobbig att arbeta med, men går att glättat med t-röd. Superfix kanske innehåller ngt lösningsmedel som underlättar, ser att flera klagar på att den luktar starkt och länge....
 
B
K Kanelbullen123 skrev:
Biltemas miltibond rapid är i princip samma produkt som tec7, till ett bra pris

[länk]
Bra tips. Är ju inte Biltema som gör detta utan någon större tillverkare. Ungefär som Clas Ohlsons spackel som är gjort av flugger färg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.