Om jag inte minns fel så använder de spånskivor i väggarna och inte gips. :(
 
Mina föräldrar bor i ett Boro Hus, byggt 1933. Så är dom skojare så har dom överlevt länge! (Eller köpt företaget).

Tror att ägaren till Team Boro är bror till ägaren av Västkustugan, om jag inte fått det hela totalt om bakfoten.

Berit
 
Jag vill bara lägga till att Team Boro, Västkuststugan och Mjöbäcksvillan alla ingår i Mjöbäcksgruppen, ett privat byggbolag.
 
Berit skrev:
Mina föräldrar bor i ett Boro Hus, byggt 1933. Så är dom skojare så har dom överlevt länge! (Eller köpt företaget).
Berit
Boro-Hus Aktiebolag - konkurs
Boro Hus Produktion i Landsbro Aktiebolag - konkurs
Team Boro Volymhus AB
Nya Team Boro Aktiebolag

Det är inte helt ovanligt att husföretag går i konkurs, bildar nytt bolag med nästan samma namn som det tidigare och fortsätter sälja hus med samma namn som tidigare.
 
vad jag skulle vija veta är varför Team Boro vill ha 10 000 kr i förskott innan man kan få offerter eller annan hjälp ??? Som gröngöling när det gäller sånt här vill iallafall jag ta reda på så mycket som möjligt innan jag bestämmer mig för en hustillverkare :-/ Vi fick team boro med till tomten för att titta på den efter en del tjat men något mer fick vi inte veta - inte innan 10 000 kr iallafall - ska det vara såhär?? Detta är i Sthlm! Samtidigt gillar jag husen, speciellt Gästrikland, och det faktum att planlösningen inomhus är flexibel och efter eget önskemål men det kanske även finns andra - någon som vet?
 
Nja...då fick man hela kittet så att säga, med egna önskemål, omritningar av arkitekt om man så ville + offerter med , som de uttryckte det, totala fasta priser + dessutom inga avbeställningskostnader ifall man ångrar sig eller något inträffar så att man senarelägger bygget osv osv...men jag vill veta mer "grundfakta"innan jag betalar den summan!!!! Jag vet ju inte ens ifall Team boro blir hustillverkaren jag väljer till slut och det får jag troligtvis aldrig veta eftersom jag inte vill pröjsa....
 
Ta "ritningen" och gå till en mer intresserad husfirma. Det är mitt råd.
 
Några firmor kan ta upp till ett par tusen för att skriva ut en offert, men tio papp har jag aldrig hört talas om. Vill de verkligen sälja hus? Välj en annan husfirma! För skojs skull gjorde jag en lista över svenska hustillverkare och den är just nu 152 rader lång så det finns att välja på.

Husfirmorna hävdar att det kostar pengar att skriva en offert därför att det krävs att de först gör ritningar som skickas ut som anbudsunderlag till underentreprenörerna. Men husfirmorna har väl gjort hus förut? De har gamla ritningar som lätt kan modifieras och de byter väl inte underentreprenörer inför varje husbygge? Det senare vore inte alltför förtroendegivande...
 
Har aldrig tidigare hört talas om någon husfirma som tar betalt för att sätta ihop en offert. Låter väldigt mysko. Vi hörde av oss till ett trettiotal tillverkare och det var ingen som pratade om betalning för att vi skulle få någon offert.

Summan, 10 000, känner jag däremot igen. Det är standardpriset för handpenning när man köper hus. Jag skulle tippa att Boro ville få ett köpeavtal påskrivet så fort som möjligt.

Boro, som mest verkar sälja standardhus, borde kunna ha en färdig prislista i stil med den som Älvsbyhus eller Hjältevadshus har.

Välj en annan hustillverkare/säljare om de beter sig på det här sättet.
 
Såhär några månader efter hävdar jag fortfarande med de erfarenheter jag fått att det för mig inte var helt OK att betala 10 000 för att få en offert. Annars har jag inget problem med att betala för utfört arbete. Jag betalar nu 20000 med LB hus men det är nu när bygglovet är skickat och vi arbetat igenom ett kontrakt så som vi vill ha det - men att betala 10 000 innan man ens skulle få ut killen till tomten - ALDRIG. Det var så det var i vårat fall och det var här i Sthlm - alla säljare är ju olika - tur är väl det ;)
 
Team Boros rykte är nog inte det bästa, tyvärr. De bygger i närheten där vi bor. Min mamma, som jobbar på bank, sa att hon inte hade några positiva erfarenheter av Team Boro, tyvärr. Känner inte till några detaljer men jag skulle inte köpa TeamBoro. Men det är ju inte säkert att Team Boro är dåliga överallt. Kolla upp dem!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.