Såg på TV5 hur man i "Home Styling" lade plattor med teak på i badrummet

http://www.kanal5.se/templates/page.aspx?id=11694

Tycker att det blev riktigt snyggt och annorlunda.
Dessa plattor kan köpas på Fredells för 75 kronor styck (30 x 30 cm), ca 833 kronor/m2.

Http://www.cl-strand.com

Har någon på forumet erfarenhet av detta eller av att lägga teakgolv i badrummet på annat sätt?
 
Det är en trall man visar och talar om, (får rysningar när jag tänker på klämda fossingar av dom där plattorna) men från trall till teakgolv är vägen lång. Ett badrumsgolv i trä lär nog inte bli någon höjdare, oavsett träslag. Oavsett fastsättning, tvivlar jag på att det går att få trallarna att ligga still/kloss till golvets fall. Ser alltid trevligt ut på bild, men säkert opraktisk om man villa hålla rent i badrummet, dessutom bygger de på höjden m m = m a o endast negativt utlåtande från mig.
ps. hoppas någon annan ser lite mer vänligt på din idè.
 
C
Jag har sett nåtade teakgolv i badrum i frankrike, det är j-kligt snyggt. Men det är nog också svindyrt och kräver visst periodiskt underhåll. Tekniken är ju extremt välbeprövad från träbåtsvärlden och med tanke på vilka förhållande ett båtskrov utsätts för så borde ju ett badrumsgolv vara rena barnleken. Om jag hade tjock plånbok och verkligen ville ha ett sådant golv skulle jag kontakta en träbåtsbyggare.
 
På båtar är det vanligt att inte olja teakdäcket (pga halkrisk när det blir blött). Då blir teakdäcket silvergrått med tiden.
 
C
Det har jag faktiskt funderat på. De golv jag sett har varit fernissade vilket är kanonsnyggt, men det ser grymt halt ut. :)
 
saturnus skrev:
Det är en trall man visar och talar om, (får rysningar när jag tänker på klämda fossingar av dom där plattorna) men från trall till teakgolv är vägen lång. Ett badrumsgolv i trä lär nog inte bli någon höjdare, oavsett träslag. Oavsett fastsättning, tvivlar jag på att det går att få trallarna att ligga still/kloss till golvets fall. Ser alltid trevligt ut på bild, men säkert opraktisk om man villa hålla rent i badrummet, dessutom bygger de på höjden m m = m a o  endast negativt utlåtande från mig.
ps. hoppas någon annan ser lite mer vänligt på din idè.

Tror tu tänker lite för mycke.

hur ska man kunna kläma sig på dom där trallarna?
jag tror dom funkar aldeles utmärkt i ett badrum, den enda nakdelen jag ser är att det kan vara svårt att håla rent under trallen
 
./.Tror tu tänker lite för mycke.

hur ska man kunna kläma sig på dom där trallarna?
jag tror dom funkar aldeles utmärkt i ett badrum, den enda nakdelen jag ser är att det kan vara svårt att håla rent under trallen ./.


Ja, det var meningen . Normalt lägger man trallar löst, när man går på dessa brukar dom röra på sig, i synnerhet när de är små. Ett golv i våtutrymme brukar inte vara helt slätt, pga fallet. Om meningen är att de skall skruvas i golvet, upphör naturligtvis risk för klämskador, men då är vi tillbaka till det opraktiska, med städningen. Toa/bad är ett rum som bör städas ofta. ::)
 
Den här trallen som de hade på homestyling skruvas inte i golvet. Den "knäpps" ihop med passbitar i plast runt om så den ligger "flytande" på golvet. Men visst skulle jag också vara rädd för att klämma fötterna speciellt när den ligger löst på golvet. Då finns det ju ändå större risk att den rör på sig.
 
Saturnus! Sorry, jag läste lite för snabbt och när jag läste igen insåg jag att du mycket väl visste att de ligger löst på golvet.
 
Ti_Tan skrev:
Såg på TV5 hur man i "Home Styling" lade plattor med teak på i badrummet

[länk]

Tycker att det blev riktigt snyggt och annorlunda.
Dessa plattor kan köpas på Fredells för 75 kronor styck (30 x 30 cm), ca 833 kronor/m2.

Http://www.cl-strand.com

Har någon på forumet erfarenhet av detta eller av att lägga teakgolv i badrummet på annat sätt?

Tack så här långt.
Jag tänker inte lägga ett båtdäck på golvet i badrummet även om det skulle vara väldigt snyggt.
Nu har jag hittat liknande typ av trallrutor på K-Rauta för 50 kronor styck.
http://www.q-wood.com

Är det någon som har praktisk erfarenhet av denna typ av trall i badrum?

 
Praktisk erfarenhet av trallrutor fast på syrrans balkonggolv: det blir inte städat förrän trallrutorna åker in för vintern, och då är det smutsigt. Det är bökigt att städa alltså.

/ama
 
Tyver har jen ingen praktisk erfarnhet av denna produkt.

måste ändå fråga igen, var ska man kunna klämma sig?

man kan inte klämma sig mellan de träbitar som sitter fast i en fyrkant på 30x30
Man kan inte heller klämma sig mellan dom olika 30 plattorna, då dom knäpps ihopp med varandra & därmed håller en stor springa mellan bitarna, samma melanrun som mellan de bitar som siter på en platta

det skulle vara om man trök ner lillfingret mellan en platta & en ursågning man gjort vid ett tvättställs avlopp & någon samtidigt springer in i rummet & tvärstannar så att gilvet rörsig hastigt. om nu detta är enda sätet att kläma sig så tror jag att vi inte behöver ta in det i bedömmningen.


det här med städningen kan ju vara ett problem, viserligen går det ju att knäppa upp golvet, men det är opraktiskt. Skulle vara kul att höra om envanlig samsugare är tilräcklig för att ta det värsta & om man sen kan spola av för att få ett bra resultat. (deta kräver ju att det nuvarande golvet har fall åt rätt håll.
 
same, same .....
är det verkligen ingen som har använt dessa produkter och som kan redovisa erfarenhet av dem???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.