Hur räknas taxeringsvärdet ut för ett nybyggt hus? Blir det 75% av byggkostnaden eller gör man jämförelser med omkringliggande fastighetsbestånd?
 
Skattmasen går på boendeytan, standarden på huset och sen tittar de på vad liknande hus i omgivningen har för taxeringsvärde. Byggkostnaden känner inte masen till så de kan inte bassera taxeringsvärdet på den.

Kuriosa: Vårat taxeringsvärde hamnade på ca 50 % av byggkostnaden och 40 % av värderingsmannens uppskattning. :)
 
Hej GF!

Vilken tur med skatten. Där vi bygger tror jag det finns några spekulanter (annars mer skilsmässor än statistiken tillåter  ;D ;D ;D!) : några knappt tre år gamla kåk är till salu och den första har nu sålts nästan 10% dyrare än vad vårt kommer att kosta inkl tillval, pantbrev och lagfart !!!!!
Kommer vi att skatta enligt vad grannarna fått för deras hus? Vi hade räknat med 5 år skattefri för att amortera topplånet. Om de nu kommer att ändra på detta så blir det rätt många slantar....

C.
 
Jag ringde helt enkelt upp skattekontoret och frågade angående det föreslagna nya fastighetsskattesystemet (puh, vilket ord... :p) och fick svaret att det i nuläget inte såg ut att bli en ändring. Detta var för ca en vecka sedan.
 
General Failure skrev:
Kuriosa: Vårat taxeringsvärde hamnade på ca 50 % av byggkostnaden och 40 % av värderingsmannens uppskattning. :)
Mycket bra!
Vad blev det uppskattade marknadsvärdet kontra byggkostnaden?
 
KarlXII skrev:
Mycket bra!
Vad blev det uppskattade marknadsvärdet kontra byggkostnaden?
Total byggkostnad (tomt, hus, entreprenad, övriga byggherrekostnader, allt, rubbet) 2.0 Mkr. Marknadsvärdet 2.35 Mkr.
 
Byggare_Bob skrev:
Jag fick glädjande besked idag ang värderingen av vårt nybyggda hus i lösvirke. Byggkostnad: 2,5 milj o marknadsvärde: 3,5 milj. Det känns som man har gjort ett fantastiskt bra affär! ;D Det känns skönt att pengarna man la på Kvänum-köket och Miele-varorna har förräntats mkt bra.
Kul! Men det är nog snarare ditt inlagda arbete som lönat sig, snarare än vitvarorna och köksskåpen... ;)
 
Säkert. Men även en kostnadsökning...
 
Byggare_Bob skrev:
Jag fick glädjande besked idag ang värderingen av vårt nybyggda hus i lösvirke. Byggkostnad: 2,5 milj o marknadsvärde: 3,5 milj. Det känns som man har gjort ett fantastiskt bra affär! ;D Det känns skönt att pengarna man la på Kvänum-köket och Miele-varorna har förräntats mkt bra.
Grattis!! Det som gör mig extra förtjust är just den procentuella värdeökning du lyckats skapa med så relativt liten ekonomisk insats. Fast jag antar att det ligger många egna arbetstimmar investerade i den summan, eller?


mvh
David
 
Är du klar med precis allt?
Låter som du har jobbat på duktigt - väldigt imponerande.

Själv är vi inte riktigt klara...det känns som om det är lagom tempo att ta grejerna när lusten är på topp eftersom jag har jobbat heltid under byggets gång. :)

Men visst är det bra timpenning. Vi ligger på 1,75 miljoner i kostnad för bygge och tomt och ett beräknad marknadsvärde på 2,7 miljoner. (med IKEA-kök ::) )Taxeringsvärdet hamnade på 1,46 miljoner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.