S
Har för avsikt att dekorera med 1-2 tavlor på vägg i vår bastu.

Är plansch som jag tänkte köpa en enkel träram med glas till.

Är samtidigt mån om att inte förstöra ("motivet") och förutsättningarna i en bastu är ju speciella, med hög värme och fukt.

Tänker att man skulle kunna hindra fukten från att tränga in till motivet/planschen genom att lägga en matchande silikonsträng mellan ramen och glaset. På framsidan. (Kanske också på baksidan, mellan ramen och den skiva som finns ytterst.)

Var skall man söka stöd för sina "upptåg" om inte här, på forumet... :)
Någon som har erfarenheter eller tankar i ämnet att dela med sig av?
 
Det jag kan tänka fungera (så att inte planschen blir fuktig) är att lägga planschen mellan två glasskivor som silikonas ihop.
 
Det finns en tanke med träpanel i bastun.

1. Trä har låg förmåga att leda värme = låg brännrisk!!!

2. Glas/metall har hög förmåga att leda värme = hög brännrisk.

Så innan du smyckar i bastun fundera över var/om du skall placera tavlorna.

Att skydda tavlorna mot värme/fukt verkar närmast hopplöst.

Ett förslag: ta hål i bastuväggen, sätt i en glasruta (ev. 2st) placera motivet mot glasrutan utanför bastun vänt in mot bastun, fixa små hål för ventilation av mellanrummet mellan glasrutorna från utsidan.:beer:
 
Laminera affischen?

Krävs dock en liten större laminator.
 
  • Gilla
Spanarn10
  • Laddar…
Jag röstar på ett hål i väggen. Då kan du byta ut tavlan mot en tv när du tröttnar på stillbilden. ;)
 
Jag misstänker att papperet/trycket i planchen kommer att åldras i expressfart om det utsätts för bastuvärme några timmar i stöten regelbundet även om den är fuktsäkrad på något vis.
 
B
K Kapsyl skrev:
Jag misstänker att papperet/trycket i planchen kommer att åldras i expressfart om det utsätts för bastuvärme några timmar i stöten regelbundet även om den är fuktsäkrad på något vis.
Så här 12år senare kanske @Spanarn10 rentav hunnit med ett riktigt långtidstest som han kan rapportera gällande denna fråga.
 
  • Gilla
  • Haha
Spanarn10 och 4 till
  • Laddar…
Oops, såg inte åldern på tråden. Vet inte varför den dök upp i flödet. Men det vore ändå intressant att veta hur det gick :)
 
  • Gilla
Spanarn10
  • Laddar…
S
B BSOD skrev:
Så här 12år senare kanske @Spanarn10 rentav hunnit med ett riktigt långtidstest som han kan rapportera gällande denna fråga.
Ja det kan han. 😀🤓

Två tavlor sattes upp. Ramar av olika fabrikat.
Status idag…

Tavla #1: ”Innehållet/motivet” ter sig ha klarat sig bra. Ramen – ett något märkligt utfall. I ena hörnet har materialet havererat = nyinskaffning.. I övrigt så verkar den inte ha reagerat på bastumiljön.
Tavla #2: ”Innehållet/motiven” har krackelerat. Dock inte så mkt att jag reagerar på det som störande, rent utseendemässigt. Uppleverr det inte så iögonfallande som fotot ger sken av. (Anm: Sök annan plats för era Picassos.) Ramen till synes helt intakt, spår av svettning (basturelaterat?).

😎
 
  • Svart spegelram närbild mot en ljus trävägg, damm, reflektion, textur, hantverksdetaljer, interiör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på mörka strukturer, troligen isoleringsmaterial och trä. Bilden har dålig belysning och oklart sammanhang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tavelram i närbild med abstrakt konst och vit marginal, texturerad yta och reflektion av ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Ingersinger och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.