Hei,

Vi går i husbyggertanker og funderer på Fagerdala EPS-system ( hvor vi lämnar våre ritninger til dom for å få et inredningsklart hus ) og leser at dom kör med ComfortZone frånluftvärmepump. Vårt hus blir ca 400 kvm og vi er en stor familj som bader massor, dvs stort behov av varmtvatten. Er orolig for at det ikke räcker med en FLVP, og vurderer å komplementere den med någon annan form av energikälla. Er det ekonomi å installerer en pellets-bränner i tillegg til FLVP'n?

Tenkte vi kunne värme poolen ( 6x12 m ) også med dette, men blir det overkill?? Har dere något annat forslag på tilleggsvärme?

A
 
Hör med dem hur mycket avdrag de gör på priset om ni väljer bort FLVP:n och fundera på om inte en berg- eller jordvärmeanläggning är det bästa för er. Det brukar vara en bra lösning för riktigt stora hus. Dimensionera borrhålet/borrhålen/markslingan så att det räcker till poolen också, men det ska inte vara något problem.

/Pontus
 
Bergvärme med separat (större) beredare och en solfångare för att värma vattnet till poolen (om det är en utomhuspool?).
 
Helt klart bättre att satsa på bergvärme i ett så stort hus FLVP räcker inte till.
Ventilationen skulle jag personligen löst ventilationen med FTX för att slippa ev drag från uteluftventiler som F ventilation och FLVP kräver.
FTX kanske får lite väl lång Payoff tid i kombination med värmepump men komforten gör att det är värt merkostnaden.

/Patrik
 
Låter klokt...snakket med fagerdala i går, og de virker något religiøse på bruk av Comforzone, men de endrer seg kanskje når de ser hur stort huset er...

Takk for tips.
 
Koppla inte bervärmen till en ackumulatortank i syfte att koppla samman anläggningen med solvärme eller pellets för att värma poolen, eftersom den då måste arbeta med "fast kondensering" till skillnad från "flytande kondensering", som är effektivare med värmepump.

Jag vet inte mycket om pooluppvärmning, men om du tar till lite när du dimensionerar bergvärmen tycker jag effekten borde räcka till poolen också. Du kör ju poolvärmen framför allt vår och höst när huset inte behöver så mycket uppvärmning.

En annan fördel med bergvärme är frikyla/naturkyla, dvs du kan kyla huset nästan gratis på sommaren, med hjälp av någon eller några fläktkonvektorer.

Vill man nödvändigtvis ha FLVP kan man ju dimensionera upp isoleringen rejält, välja de bästa fönstrena och se till att huset byggs extremt tätt (provtryck innan godkännande), dvs bygga ett passivhus som till största delen värms av männskorna som bor där och hushållsel. Du får jämföra kalkylerna men jag tror det kostar mer. Men miljövänligt och billigt i längden!

/Pontus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.