Undrar om det är någon här som har erfarenhet av Tarkett´s parkettgolv som heter Shade Ek Natur Milky White TreS Matt? Vi har fått det inlagt i vårt nya hus men blev grymt överraskade av att golvet känns så strävt att gå på. Det känns som att det skulle ligga ett fint stendamm som täcker ytan när man går. Hasar man fram så låter det onormalt mycket och det känns lite som att gå på ett fint sandpapper. Lär inte behöva använda någon fotfil framöver...
Känslan att gå på detta golv är inte bra alls och vi ångrar bittert detta val. Frågan är dock om det skall vara på det här sättet? Någon som har egen erfarenhet? Vad kan man göra åt eländet?
 
Hej,

Vi är lite nyfikna om ni fått något svar på frågan om golvet skulle vara så strävt?
Vi har fastnat för detta golv med, men enbart sett provbitar. Svårt att avgöra strävheten då.

mvh
Martin
 
Hej Tyson

Nej, vi har tyvärr inte fått några svar här i denna tråd. Efter en del jagande så fick vi svar från Tarkett att det låter som att byggstädningen inte lyckats. Det skulle enligt dem kunna vara gipsdamm som bitit sig fast ordentligt.
Ställer mig lite tveksam till detta då gipset monterats långt innan golvet lades och att vi dammsugit ordentligt dessförinnan. Man skulle enligt dem behöva rengöra golvet med ett surt rengöringsmedel med pH 2 - 5. Normalt skall man fortsättningsvis ha ett pH på 7 - 9.
Vi har inte provat detta ännu, men vi dammsuger och har torkat med fuktiga mikrodukar utan att något blivit bättre. Det låter också ovanligt mycket när man dra dammsugarmunstycket över detta golv. Det är en väldig skillnad mot det vanliga lackade parkettgolvet jag har i mitt andra hus.

Golvet ser snyggt ut och passar bra in i vårt hus, men skulle jag göra om detta så skulle jag inte välja det här golvet. Det är min åsikt. Vore kul om andra kunde komma in med sina erfarenheter. Kanske är det vi som haft lite otur bara...

De golvläggare som lade våra golv var väl inte världens vassaste, så det behövde justeras lite efteråt. Den golvläggare (från annat företag) som gjorde detta hade lite synpunkter på Tarkett´s golv och menade att deras kvalitet blivit sämre med åren och att passningen inte alltid var den bästa. Om det stämmer eller inte kan jag inte uttala mig om. Dock fick jag veta att toleranserna vad gäller glipor i skarvarna är sådana att det är okej om man får ner ett visitkort i skarven, men inte mer. Själv tycker jag det är förbaskat dåligt om man på ett sådant här golv skall behöva se längsgående glipor som detta, för de syns tydligt.

Lycka till med ert kommande golv!
Ljust träparkettgolv med synliga längsgående glipor mellan skarvarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej,
I min förening som är nyproduktion har vi Milky white. Vi har jättemycket problem med golvet.
Vi ska ta in en särskild besiktningsman som får titta på det.
Det är väldigt känsligt för repor och blir flammigt så fort man går på det.
 
  • Gråaktigt trägolv med synliga repor och fläckar i en bostadsinteriör som reflekterar ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Repor och märken på ett ljusfärgat trägolv i ett hemmiljö, synbar slitage och fläckighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Repor och fläckar syns på ett mörkt, känsligt laminatgolv i nyproduktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M MJ. skrev:
Hej,
I min förening som är nyproduktion har vi Milky white. Vi har jättemycket problem med golvet.
Vi ska ta in en särskild besiktningsman som får titta på det.
Det är väldigt känsligt för repor och blir flammigt så fort man går på det.
Hur har det gått?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.