Hej!

Jag vill lägga nytt golv på tidigare plastmatta i en bostadsrätt från 1930-talet som renoverades senast 1990. Plastmattan, liksom parketten i några andra rum, är lagt utan att lister tagits bort vilket gör att man i de rum med parkett behövt lägga till ytterligare en mindre list för att dölja golvspringan.

I de rum jag nu lägger parkett i vill jag göra det rätt och ta bort listerna först. När jag dock bänder loss dessa sitter de fast rejält med en relativt grov spik i betongväggar, som dessutom är porösa och faller sönder relativt mycket.

Min fråga: blir det ett problem för mig att lappa betongväggen innan jag lägger golv och sedan sätter upp nya lister, eller är det bara att spackla?

Hälsningar
Anders

Skadad betongvägg och trasig golvlist vid renovering, med spik och byggavfall på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad betongvägg och golv där list borttagits i renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tja! Nog är det bara att spackla. Men behöver du ens spackla? Den nya sockeln döljer väl hålen som blir efter den gamla? I sånt fall är det ju bara att låta det va och lägga den nya (y)
 
  • Gilla
Anders_70 och 1 till
  • Laddar…
Ja, strunta i det och spika i nya hål bara.
 
  • Gilla
Anders_70
  • Laddar…
Tack! Då kör jag bara på med nya lister! :)
 
Den lilla listen mellan golvsockel och parkett är original. Så gjorde man på 30-talet.
 
  • Gilla
Anders_70
  • Laddar…
Jag har i samma situation lagat med husfix följt av vanligt spackel.
 
  • Gilla
lob och 1 till
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Den lilla listen mellan golvsockel och parkett är original. Så gjorde man på 30-talet.
Jaha intressant. Var det också standard att inte vitmåla den lilla listen, utan behålla den omålad, likt ekparketten? Det är nämligen också 15 mm govlhöjdsskillnad mellan rummen med parkett och rummen med plastmatta, och därför trodde jag att parkettgolvet var lagt senare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.