Har ett blandarfäste som jag har svårt att få tätt, hade samma problem innan jag bytte blandare. Sist fick jag dra åt rejält för att få det tätt, har försökt ta i så mycket jag vågar nu igen och det är fortfarande några få droppar som kommer bakom muttern.

Rengjorde även de koniska delarna för att se till att inget låg där och skapade problem.

Vad kan man testa mer? Följde Tapwells installationsanvisning till punkt och pricka när den installerades för några år sedan.
 
Gängtejp.
 
  • Gilla
Lassiter och 1 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Gängtejp.
Det hjälper väl inte? Det är ju en konisk koppling som hålls ihop med gängor, gängorna i sig tätar väl inte?
Här kan ni se, det hänger alltid en liten droppe här. Kromad vattenkran med en liten droppe vatten vid gängad konisk koppling mot en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Drog du torrt eller smörjde du lite med locherpasta när du monterade blandaren?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Drog du torrt eller smörjde du lite med locherpasta när du monterade blandaren?
Torrt första gången men tog loss och smorde gänga, anläggningsyta och koniska delen utan skillnad.
 
Tejp...
 
J jockebq skrev:
Det hjälper väl inte? Det är ju en konisk koppling som hålls ihop med gängor, gängorna i sig tätar väl inte?
Här kan ni se, det hänger alltid en liten droppe här.[bild]
Jo, det är precis det som gängtejpen är till för. Testa med det först och återkom ifall det inte hjälper.

Använd riktig gängtejp (inte annan tejp) och vira på några varv i samma riktning som gängan dvs medurs.
 
Krilleman
ricebridge ricebridge skrev:
Använd riktig gängtejp (inte annan tejp) och vira på några varv i samma riktning som gängan dvs medurs.
Gängan har inget med tätningen att göra, den är konisk.

Precis som redan nämnts.

Om man ska använda tejp som mellanlägg så ska det vara på den koniska ytan.
 
  • Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Gängan har inget med tätningen att göra, den är konisk.

Precis som redan nämnts.

Om man ska använda tejp som mellanlägg så ska det vara på den koniska ytan.
Å ena sidan ja.

Å andra sidan så utgör en tät gänga en sista försvarslinje mot läckande koniskt innanmäte. Så det finns all anledning att få den så tät som möjligt.
 
Krilleman
ricebridge ricebridge skrev:
Å andra sidan så utgör en tät gänga en sista försvarslinje mot läckande koniskt innanmäte. Så det finns all anledning att få den så tät som möjligt.
Den gängan är inte till för att tätas.

Dessutom är muttern lekande så att täta gängan gör ingen skillnad alls.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nu har jag prövat allt som går, och jag får det inte tätt på kallvattensidan.
Har kikat över instruktionerna, och jag har 12mm kopparrör:
Illustration av instruktioner för montering av blandarfäste med rör och kopplingsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Allt gjordes enligt instruktionerna, och jag hade problem med kallvattensidan redan vid installationen, men lyckades till slut få det tätt efter mycket kraft.
Tänkte kontakta Tapwell och höra om det kan vara produktionsfel.
Hur går jag tillväga med att byta blandarfäste utan att skada rör? För förminskningshylsorna sitter väl rejält hårt och hindrar mig från att ta bort blandarfästet.

Här är lite bilder på problemsidan:
Närbild på kallvattenanslutning med 12mm kopparrör och synliga förminskningshylsor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på öppet blandarfäste för kallvatten med synligt kopparrör och mässingsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Prövade med att lätt slipa av det översta lagret mässing och jag letade även efter små repor eller skador utan att hitta något.

Här är varmvattensidan som fungerar som den ska:
Närbild på ett blandarfäste med synlig gängning och mässingsyta, eventuellt med tätningsproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J jockebq skrev:
Nu har jag prövat allt som går, och jag får det inte tätt på kallvattensidan.
Har kikat över instruktionerna, och jag har 12mm kopparrör:
[bild]

Allt gjordes enligt instruktionerna, och jag hade problem med kallvattensidan redan vid installationen, men lyckades till slut få det tätt efter mycket kraft.
Tänkte kontakta Tapwell och höra om det kan vara produktionsfel.
Hur går jag tillväga med att byta blandarfäste utan att skada rör? För förminskningshylsorna sitter väl rejält hårt och hindrar mig från att ta bort blandarfästet.

Här är lite bilder på problemsidan:
[bild][bild]
Prövade med att lätt slipa av det översta lagret mässing och jag letade även efter små repor eller skador utan att hitta något.

Här är varmvattensidan som fungerar som den ska:
[bild]
Tycker det ser ut som att gängan gått av ungefär kl 5.?
 
A andthe skrev:
Tycker det ser ut som att gängan gått av ungefär kl 5.?
Ja, tillslut gjorde den nog det. I och med att jag tvingades testa att dra hårdare och hårdare. Men jag var väldigt försiktig i början, nu handlade det mer om att det får bära eller brista. Läckage har jag haft hela tiden, hur hårt eller löst jag har dragit. Och gängorna var inget fel på innan.

Edit: Muttern har till och med deformerats kan jag se.
 
Rickard.
Jag misstänker du har fått på blandaren lite snett i gängen, Fingänga i mjukt material gör att blandarfästen är lätta att få på lite snett och då förstör man gängen nästa utan förvarning särskilt om man inte smörjer och det går lite trögt hela tiden.

Om det nu faktiskt är gängpaj så är det nog bäst att köpa ett nytt och lägga detta på erfarenhetskontot. Du kan du kolla om det står det i papperen hur man demonterar den (om det är dold rördragning), glöm inte inspektera gängorna på blandaren så dom inte också är skadade.
 
Redigerat:
Krilleman
Stödhylsa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.