A
@useless för att inte sno din tråd alldeles gör jag en ny... Jag ska bygga ett helt nytt badrum på ovanvåningen delvis i takkupan, där jag tänkt dra VV/KV från tvättstugan snett under. Där jag placerar kopplingarna i någon typ av säkertvatten-skåp och bygga in det i framtiden när tvättstugan renoveras, eftersom inkommande kommer genom golvet (VVB står rakt under i källaren). Matarledningarna har jag tänkt dra rakt upp genom taket i tvättstugan och horisontellt i ett "schakt" jag gör för ventilationsrören bort till det nya badrummet, vilket kommer bli som en bänk längs med vägg och under fönster. Min tanke är då att ha ett tappvattenfördelarskåp någonstans i det nya badrummet, där dess vatten fördelas ut. Avlopp tänkte jag dra rakt ner där vi f.n. har en toa som jag tar bort och kopplar på badrumsavloppet till istället och gör en lite större hall. Avloppsstammen är sedan rakt under toan.

- Är det något på på ritningarna med ungefärliga rördragningar som ser helt galet ut, eller kan man göra det på ett bättre sätt? Vart skulle ni placerat fördelarskåpet?
- Vilket system LK / Uponor / Roth osv är enklast för det och utan dyra specialverktyg?
- Vilka dimensioner skulle ni använt på de olika delarna? I tvättstugan är det 25mm Pex...
- Funkar det att dra avloppet som i skissen och främst ner till gamla toan eller är det en dålig idé?
 
  • Färgkodad rör- och avloppsplan för ett byggprojekt med olika typer av ledningar.
  • Planritning av en våning med markerade rördragningar för varmvatten och avlopp till ett nytt badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schematisk ritning av en planlösning visar ett nytt badrum, vattentätt skåp i en tvättstuga och ett avloppssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss över planlösning med rördragningar för VV/KV och avlopp till ett nytt badrum och befintlig toalett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Ingen Rörmokare eller annan kunnig inom VVS här inne? @lostinsweden @leby @slacker @falkn ingen av er som har koll som verkar ha varit inne i den världen tidigare?
 
Ser en grej du måste ändra.
Inga rör eller fördelarskåp infällt i yttervägg såvitt jag vet.
 
A
H Hassel1949 skrev:
Ser en grej du måste ändra.
Inga rör eller fördelarskåp infällt i yttervägg såvitt jag vet.
Tack, men är inte det Ok så länge det är på insidan om byggplasten? Alltså ”varma” sidan?

planerar att dra det från första våningen på insidan av ytterväggen i tvättstugan till andra våningen, men sedan när tvättstugan renoveras tänkte jag bygga in de rören, men det skulle alltså inte vara ok då heller?
 
Du har nog rätt.
Kollade i Säker vatten 3.2.
Ursäkta
 
När du bygger om nedre toa till hall kommer du ju bygga in avloppet från ovanvåning i ett schakt antar jag. Kan inte vattnet gå samma väg hela vägen från fördelning i källaren istället nära beredaren?
 
A
P proffsrik skrev:
När du bygger om nedre toa till hall kommer du ju bygga in avloppet från ovanvåning i ett schakt antar jag. Kan inte vattnet gå samma väg hela vägen från fördelning i källaren istället nära beredaren?
tack, det är ingen dum ide. Men då är jag tvungen att göra hål i toagolvet, det gör egentligen inget, men hade ju varit ännu bekvämare om det enbart var att plocka bort toan, montera på röret direkt och sedan bygga in det till schakt. Sedan i källaren, jag har inte läst om det, men kan rören gå i taket då bort till beredaren? Å andra sidan vill man väl helst ha dem inuti tak/golv men det kanske bara är att göra...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.