Hej
Har börjat fundera på att uppgradera min ved anläggning med större ackar.
Har idag en Baxi Solo plus 30 som eldas emot 3x500 med ena tanken innehållandes en 120 liters förrådsberedare.
Vill nu ev sätta in 3x750 liter istället och då började jag att fundera på en tappvattenautomat istället för att välja förrådsberedare igen.
Men då jag har hårt vatten 11 °dh undrar jag om någon kan säga hur en värmeväxlare typ Baxis vxb33 kommer att gilla detta i det långa loppet?
 
Tja, det kan ju hända att växlaren får kalkbeläggningar med driftstörningar som följd. Då kan man lösa det genom att avkalka växlaren.
Det kan ju kanske vara en idé att förbereda sig på att ordna så att det går att kalka av växlaren på ett någorlunda bekvämt sätt.
Det kanske går lätt att plocka bort växlaren för att ta den till en firma för rengöring, eller om du kan ordna så att du kan kalka av den själv hemma.
Ett annat sätt kan vara att ordna med ventiler och av/påstick på lämpliga ställen på rören runt växlaren så att det går att kalka av den och spola rent den på plats.

Jag kör med plattväxlare hemma och jag har mycket kalk i vattnet. Jag har ordnat så att jag kan kalka av på plats. Men det har jag bara behövt göra typ två gånger på 4-5 år. Avkalkningsintervallen kan antagligen variera en hel del mellan olika obekt.
 
Redigerat:
Smart att montera ventiler som vvfs.dk gjort på sin TVA. Ganska enkelt att avkalka PVX då.
VVFS_varmtvandsstation.jpg
 
Ok lutar åt att det då blir en plattvärmeväxlare.
Någon här som vet något annat bra alternativ till Baxis växlare som ger lika låg temperatur på returen?
 
sfinx.se har en väl dimentionerad TVA byggsats för bara 4600kr. Låda, isolering och backventil får du stå för själv, men det blir ändå flera tusen billigare än en Baxi.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.