Jag behöver göra tappar på lite längre ämnen (drygt 2 m längd). Jag tänker mig en jigg för handöverfräsen, samma princip som denna
Handöverfräs monterad på en silverfärgad fräs jigg med svarta handtag, avsedd för precisionsbearbetning av trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon som har förslag på annan lösning?
 
Ska du stå på stege o fräsa... Den där jiggen ska väl ha ämnet stående?
 
Jag hade kört ämnet liggande. Nackdelen är att tappens bredd blir direkt beroende på ämnets tjocklek men tycker fördelarna överväger. Hade byggt en jigg som i bilden nedan, platta i mdf eller nåt. Längdstoppet (sitter på undersidan) gör det inget om man fräser i. Fräsen styrs mot sidoanhållet som måste va 90 grader mot kantreferensen.

Fräs en sida och flippa sen plankan upp o ner o fräs andra. Längst bort efter längstoppet kan du skruva fast en distans lika tjock som ämnet så blir det stabil support till fräsen.

Handritad skiss av en träbearbetningsjigg med markerade komponenter såsom sidoanhåll, uttag, längdstopp och kantreferens.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Fasen, du är grym Ola!
Så där ska jag göra jiggen.

Tack snälla(y)
 
Lugnt. Kom att tänka på en sak, om du sparar lite utanför tappen typ som i denna bilden får du stabilare jigg som kan vila på ämnet både höger o vänster. Nu är du rätt nära en dado jig.

Tvinga fast nån offerbit på utgångssidan så du inte flisar skuldran på tappen.
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Ska du stå på stege o fräsa... Den där jiggen ska väl ha ämnet stående?
Har ibland råkat ut för liknande...har då spännt fast ämnet rakt upp från bänken och stått uppe på denna:)
 
Har för övrigt hört rykten på stan idag...tydligen någon grym jigg-kille som ska ha seminarium m tema ”fräsar & jiggar” i början av oktober....
 
  • Gilla
pyro
  • Laddar…
Vad har du för takhöjd? Är det minst 2 meter plus höjden på bordssågen så skulle jag gjort dem i min boxjoint/tapp-jigg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.