Jag har egen brunn, pump, vattenfilter och en hydrofor kopplade i den ordningen. Nu behöver jag installera en ny tappkran för trädgårdsbevattning etcetera.

Att installera den på ledningen efter hydroforen vore ju det naturligaste och då kan ju ingenting gå fel. Nu är det bara så att det i mitt fall är vansinningt enklare att sätta en kran mellan filtret och hydroforen. Finns det något problem med detta?

Min teori är att hydroforen inte är så mycket annat än en stor tank som man kan trycksätta... men det kanske finns någon form av envägsventil som inte gillar att man tappar baklänges? Har tappat "baklänges" innan och hört ett väldans bubblande från hydroforen... ett bubblande som jag inte har hört vid tappande på rätt sida... Kan man sabba något genom att tappa på fel sida?
 
Du kan inte sabba nått, att det bubblar när du tappar bakvägen beror på att du drar in luft i hydroforen.
 
Vad har du för filter? Om det är någon filtermassa som förbrukas så kanske man inte vill ödsla med filtrerat vatten till trädgården.....
Dränkpump med trycktank och tryckbrytare tänkte jag skaffa till trädgården.
 
Elmont, låter fint. Känns ju inte som att det är så mycket som kan gå fel men ibland så gör det ju det ändå...

Har fått för mig att pumpen går igång oftare om man tappar från fel håll, men det är väl förmodligen bara för att jag får högre vattentryck (genom att tappa direkt vid hydroforen istället för i huset 20-30 meter ledning)... Men då är det ju bara att tuta och köra...

Kopparkullen, filtret är ett ph-höjande filter med någon form av filtermassa, minns inte vad den heter. Verkar dock inte vara någon större åtgång på massan så jag vet inte om jag orkar bry mig så mycket om den biten.. Vi har även en separat pump i vårt växthus som tar vatten från samma brunn men utan filter och allt sånt då... Men det blir mest att man använder den till lite bevattning i växthuset, nästan inte alls mao...

Testade att fylla poolen (900 liter) utan att gå genom filtret men det kändes som att det blev ganska så stor skillnad på vattnet... men det kanske bara var psykologiskt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.