Hej,

Tappat ström i några elutag + element i ett hus, förbränningstoan i dasset samt vattenpump och varmvattenberedare.
Inga säkringar har löst ut. Lämnar imorgonbitti och behöver hjälp från alla kunniga.

1. kan jag felsöka o isåfall hur?
2. Om jag ej hittar felet, behöver jag vidta någon åtgärd innan jag lämnar?

fritidsboende a 4 småstugor.

tack på förhand
 
  • Elskåp öppet på en trävägg med säkringar och etiketter, inga säkringar synes utlösta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Kolla huvudsäkringarna. Finns där du har mätaren. Är du osäker byt alla tre.
 
Prettuchaos Prettuchaos skrev:
Hej,

Tappat ström i några elutag + element i ett hus, förbränningstoan i dasset samt vattenpump och varmvattenberedare.
Inga säkringar har löst ut. Lämnar imorgonbitti och behöver hjälp från alla kunniga.

1. kan jag felsöka o isåfall hur?
2. Om jag ej hittar felet, behöver jag vidta någon åtgärd innan jag lämnar?

fritidsboende a 4 småstugor.

tack på förhand
Låter som att du har tappat en fas. Var har du säkringarna för inkommande faser?
 
Säger som föregående, du borde ha ett skåp till med tre proppar, låter som du har tappat en av faserna.

Mvh Emil
 
Oj vilken snabb respons <3

Jag har inte sett något annat skåp, måste ut o leta.. tusen tack! Uppdaterar omgående
 
Titta där elmätaren sitter
 
Kan sitta på utsidan väggen på någon byggnad, på vinden, i källaren, på separat stolpe vid tomtgränsen så bara att leta på.
 
Hej alla,

tittat igenom alla byggnader både in och utvändigt och under och hittar inget. Det enda är en lucka på sidan av säkeingaskåpet samt en box på närmaste elstolpe.
 
  • En dammig och smutsig grå låda monterad på en vägg bredvid ett säkringsskåp, med kablar som löper nedåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En grå elbox monterad på en stolpe utomhus vid skymningen, med skog och grusväg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kolla på stolpen.... var har du elmätaren?
 
Då öppnar du lådan på stolpen! Där bör de 3 huvudsäkringarna (och elmätaren) sitta.
 
G gusvo085 skrev:
Kolla på stolpen.... var har du elmätaren?
Hittar ingen elmätare alls.. det finns alltså endast det skåpet på första bilden.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Då öppnar du lådan på stolpen! Där bör de 3 huvudsäkringarna (och elmätaren) sitta.
är det sant?!! TACK!!
Måste nu hitta nyckel
 
Prettuchaos Prettuchaos skrev:
Hittar ingen elmätare alls.. det finns alltså endast det skåpet på första bilden.
Öppna luckan på plåtlådan som sitter på stolpen!
 
Prettuchaos Prettuchaos skrev:
Hittar ingen elmätare alls.. det finns alltså endast det skåpet på första bilden.
Tror du har tre proppar och elmätaren i det skåpet på stolpen, du ser att du har en trefas kontakt där på utsidan av skåpet. Har ungefär liknande skåp hemma.
 
Ha ha, jösses vad alla är snabba på att svara (y):D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.