Hej,

För några dagar sedan ville inte tvättmaskinen eller torktumlaren fungera. Båda anslutna till samma uttag i badrummet. Maskinerna fungerar när de ansluts till ett annat uttag.

När jag mätte på trådarna i uttaget får jag dessa värden:

Maskiner inkopplade, av:
Fas-nolla: 0v
Fas-jord: 230v
Nolla-jord: 230v

Maskiner inkopplade, på:
Fas-nolla: 0v
Fas-jord: 230v
Nolla-jord: 230v

utan last i uttaget, inget inkopplat:
Fas-nolla: 107v
Fas-jord: 230v
Nolla-jord: 90v

Övriga apparater på samma säkring fungerar.
Jordfelsbrytare reagerar inte.

Idéer om vad som hänt?

//Anders
 
Nollan är av någonstans på vägen från uttaget till centralen, eftersom annat på säkringen funkar är det säkert i någon avgrening, skarvpunkt. Du får öppna uttaget och dosor på vägen så ser du nog vad som felar, eller hellre mät lite om du har något att mäta med.
 
  • Gilla
Mattias_Skoldh
  • Laddar…
Kolla i vägguttaget som maskinerna anslutna till om skruvarna för kablarna är åtdragna och att allt ser bra ut.

Alla kablar skall se felfria ut (utan brännskador)

Glöm inte att bryta strömmen innan du kollar i dosan.
 
Du har inte borrat upp någon hyllan på senaste tid?

Vet du om det finns mer uttag före och efter det uttag som TM och TT är anslutna till? Isf vilka funkar? Börja mät där du har rätt värden och förflytta dig ett steg och försök hitta i vilken punkt eller mellan vilka punkter som det försvinner på.
 
Tack för tipsen om felsökning.

Inga nya hyllor uppsatta i sambande med problemet.
Osäker på hur trådarna är dragna.
Centralen är monterad mellan de som fungerar och det felaktiga. Men det säger ju ignet om hur det är draget.

Blir nog till att kontakta en elektriker.
 
Öppna upp uttaget och ta en bild. Man kan se på dina sista mätvärden att nollan har lossnat eller blivit avbrott på. När man får ett konstigt värde mellan fas-nolla och jord-nolla så innebär det att nollan är borta. Får man konstigt värde mellan fas-jord och jord-nolla så är det jorden som är borta.

Det är inte omöjligt att nollan har lossnat i uttaget om det har snabbkoppling för att den som installerade inte tryckte i ledaren tillräckligt.

Om felet är i uttaget så kan vi vägleda dig till att fixa det och då kan du spara några hundralappar. :)

//Patrik
 
  • Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
Med tanke på den relativt höga spänning han mäter på den flytande nollan, så tror jag inte att det är i själva uttaget den är av. Det ser ut som där är några meter flytande nolla som plockar upp spänning kapacitivt. Om den är av direkt i uttaget så borde man mäta ungefär samma spänning på nollan som om man bara håller upp mätsladden som antenn i luften.
 
  • Gilla
Tobbe_3 och 1 till
  • Laddar…
Ok,

Jag gör en koll på trådarna i uttaget och dosan som sitter 20cm innan uttaget.

För övrigt så mätte jag i dosan, inte i uttaget. Fel beskrivet av mig.
Men det kan vara en tråd i dosan som hoppat ur.

Dubbelkoll i morgon.
 
  • Gilla
Thomas M
  • Laddar…
Jag funderar, varför löser inte JFB ut?
 
Det går ingen felström till jord pga av den tappade nollan, TS mäter troligen med en multimeter och får upp lite "irrelevanta" mätvärden som fångats upp på vägen. Med en spänningsprovare med motstånd kan det vara lättare att se om det funkar.
 
Slugge skrev:
Det går ingen felström till jord pga av den tappade nollan, TS mäter troligen med en multimeter och får upp lite "irrelevanta" mätvärden som fångats upp på vägen. Med en spänningsprovare med motstånd kan det vara lättare att se om det funkar.
Men det är väl en strömskillnad mellan fas o nolla som får JFB att lösa? Eller har jag helt fel?
 
Först o främst måste det vara en sluten krets så att det kan flyta en ström - det gör det inte här om nollan är av. Sedan ska strömskillnaden vara tillräckligt stor, > 15 mA, för att JFBn ska lösa.

hempularen skrev:
Med tanke på den relativt höga spänning han mäter på den flytande nollan, så tror jag inte att det är i själva uttaget den är av. Det ser ut som där är några meter flytande nolla som plockar upp spänning kapacitivt. Om den är av direkt i uttaget så borde man mäta ungefär samma spänning på nollan som om man bara håller upp mätsladden som antenn i luften.
De höga spänningarna mäter han endast upp när TM/TT är anslutna. Uppenbarligen bakmatar TM/TT nollan i dosan, även när de är avstängda.
 
Brallan84 skrev:
Men det är väl en strömskillnad mellan fas o nolla som får JFB att lösa? Eller har jag helt fel?
Helt rätt uppfattat.

Så länge som det inte är något jordfel så är summan mellan faser och nollan noll mA, en jordström kan antingen gå direkt via apparatens jordtråd eller via tex en människa till någon typ av jord (vattenledning, centralantenn, marken mm).
 
Bo.Siltberg skrev:
De höga spänningarna mäter han endast upp när TM/TT är anslutna. Uppenbarligen bakmatar TM/TT nollan i dosan, även när de är avstängda.
Jag syftade på 90V med maskinerna urkopplade. Det är ju en uppenbart kapacitivt kopplad spänning. Den uppstår sannolikt för att nollan går några meter i ett rör med spänningsförande fasledare. Dvs avbrottet borde sitta några meter från uttaget. Hade det varit avbrott i kontkakten så borde "spökspänningen" inte blivt mer än vad man läser med mätslproben helt oinkopplad.
 
A ansim skrev:
Ok,

Jag gör en koll på trådarna i uttaget och dosan som sitter 20cm innan uttaget.

För övrigt så mätte jag i dosan, inte i uttaget. Fel beskrivet av mig.
Men det kan vara en tråd i dosan som hoppat ur.

Dubbelkoll i morgon.så här
A ansim skrev:
Ok,

Jag gör en koll på trådarna i uttaget och dosan som sitter 20cm innan uttaget.

För övrigt så mätte jag i dosan, inte i uttaget. Fel beskrivet av mig.
Men det kan vara en tråd i dosan som hoppat ur.

Dubbelkoll i morgon.
Så här 10 år senare, minns du vad det var för fel? 😁 Sitter på samma dilemma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.