Hej ,jag hade mirror problem hemma och läste tips på nätet att det kan behandlas med ättika att spraya på (platsen där mirror kommer ifrån) jag råkade glömma torka ättika och har ta bort den dagen efter, men golvet har bleknat och golvet har 2 olika färg /Hur gör jag nu för att rätta till det snälla?? Finns någon medel som kan behandla golvet med?......så att golvet blir lite mörkare och denna blekning försvinner typ. Tips och råd om ni kan något blir snällt, Tack
 
  • Gilla
Lodarn1
  • Laddar…
L
S Sweden_places skrev:
Hej ,jag hade mirror problem hemma och läste tips på nätet att det kan behandlas med ättika att spraya på (platsen där mirror kommer ifrån) jag råkade glömma torka ättika och har ta bort den dagen efter, men golvet har bleknat och golvet har 2 olika färg /Hur gör jag nu för att rätta till det snälla?? Finns någon medel som kan behandla golvet med?......så att golvet blir lite mörkare och denna blekning försvinner typ. Tips och råd om ni kan något blir snällt, Tack
Hej, Är det trägolv? I så fall bräder eller parkett? Eller är det någon slags plastmatta? Ta gärna en bild så blir det lättare att få hjälp här på forumet.
 
Ättika är en syra. Blekningen är troligen irreversibel.
Du kan behandla stället med en träbets med passande kulör för att anpassa det blekta stället till omgivningen. Men det kan gå snett också som varje skönhetsoperation.
Ta några bilder och gå till en riktig bra färghandel (inte byggvaruhus) och fråga där.
 
  • Gilla
Torkad gubbe och 1 till
  • Laddar…
Bilden
 
  • Terrazzogolv nära en dörrpost som visar dess fläckiga, flerfärgade yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Inget trägolv alltså.
Detta är en speciell golvfärg med flingor i. Ta bilden och gå till färghandlaren. Risk finns att du måste köpa en jättemängd men då har du så det räcker till framtida mirrorattacker.
 
  • Gilla
Sweden_places
  • Laddar…
L
T Thomas_Blekinge skrev:
Inget trägolv alltså.
Detta är en speciell golvfärg med flingor i. Ta bilden och gå till färghandlaren. Risk finns att du måste köpa en jättemängd men då har du så det räcker till framtida mirrorattacker.
Är det verkligen golvfärg med flingor? Jag tycker det ser ut som terazzo-golv!
 
Det ser definitivt ut som terazzo, jag skulle bli mycket förvånad om det är flingfärg.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Mikael_L
Precis, det där är inte flingfärg.

Syran har omvandlat kalkinnehållet i delar av golvmassan.

I princip är det bara att acceptera att golvet är "förstört".

I teorin är det möjligt att slipa ner golvytan, och slipa med allt finare papper och sen polera fram ytan. Men kostnaden blir tiotusentals kronor, så det är inte många som är beredda att ta detta.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Mikael_L
Ah, kanske överdriver jag kostnaden ...:oops:

Om det inte är så djupt, så kan man antagligen slipa lokalt, antar jag.
Och det kanske en slipare fixar på en eller två dar, och borde väl typ klara sig med 5-10 tusen då.

Någon som vet lite mer?
 
L Lärospånet skrev:
Är det verkligen golvfärg med flingor? Jag tycker det ser ut som terazzo-golv!
Jo den är flingor, märke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.