Vi har ett enplanshus med vattenburen värme och vanliga radiatorer. För någon vecka sedan bytte vi panna och satte i en ny med luft/vatten värmepump eftersom den gamla pannan var oekonomisk och sliten. Ett av problemen var att den inte höll trycket i systemet med ständiga påfyllningar som följd. Detta trodde både jag och VVS-aren som gjorde bytet berodde på att expansionskärlet var trasigt men även nu efter pannbytet och byte till ett nytt expansionskärl kvarstår problemet och trycket är nere på noll efter några dagar från ett ursprungstryck på ett kilo. Jag har fyllt på ca var tredje dag med uppskattningsvis dryga 2 liter vatten var gång!
Huset är en gång i tiden tillbyggt med ett vardagsrum på dryga 60-kvadratmeter och det verkar som det är ett enrörssystem i den äldre delen av huset och ett tvårörssystem i den nya delen och detta går upp och vänder på vinden innan det är framme vid radiatorerna.
Det finns inga synbara läckor i huset och läcker det så måste det läcka ner genom sulan på huset vilket också verkar långsökt.

Snälla, någon som har en teori om vad som är fel? Hur hittar man en "osynlig" läcka i systemet?
 
Antar att du bytte säkerhetsvetilen samtidigt som kärlet så då kan man utesluta den.
Kan du stänga av delar av systemet?
 
Jag bytte säkerhetsventilen ja. Om jag sätter in avstängningsventiler på ledningarna kan jag separera den gamla delen av huset från den nya.
 
Efter sju sorger och åtta bedrövelser hittade jag felet i samband med tvättstugerenoveringen. I golvbrunnen stack en rörbit med en ventil in och den låg under vattennivån i vattenlåset och när jag petade med en kniv på det "smårostiga" röret kom en lite stråle varmvatten farandes ut på golvet samtidigt som pannan tappade allt tryck mycket snabbt. Under årens lopp (Sedan 1967!) så har vattnet krupit upp baklänges på utsidan av röret som är avtappningsrör till värmenledningarna och pannan. Fukten från golvbrunnen har sedan dragit vidare längs avtappningsröret in till värmeledningsrörets pappersisolering i betongsulan och rostat sönder på en två meter lång sträcka samt gjort betongsulan porös och isoleringen under dyblöt!
Detta innebar att drygt en kvadratmeter av tvättstugegolvet fick bilas upp och värmeröret fick bytas tillsammans med den blöta isoleringen under plattan. Samtidigt passade jag på att byta golvbrunnen av gjutjärn mot en ny i plast och avtappningsröret från värmeledningen ner i golvbrunnen struntade jag i att montera ny! :)
Det går ju att tömma systemet på annat håll.
Nu håller pannan trycket och en lättnadens suck drogs i alla fall för att det inte var en läcka någon annan stans i värmesystemet som skulle varit avsevärt svårare att hitta.
 
Vad bra att du hittade läckan och att du har fixat det !
Det tråkiga är att du nu fyllt på med nytt syrerikt vatten i värmesystemet ganska ofta så det lär ha
satt fart på korrosionen i systemet..........
Håll uppsikt på trycket i framtiden !

Lycka till !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.