Hej. Jag har ett öppet värmesystem och har problem med att trycket sjunker. Vi bor i en 2-plans villa byggd 1981 med en gammal vedpanna det inte eldas i längre, men med inbyggd vvb och där vi även använder oss av elpatron som stöd då vi annars värmer huset i huvudsak med lvp. Det enda systemtryck jag kan se är mätt på pannan i mvp (meter vattenpelare), där börvärdet verkar ligga på 0,6. På 3 veckor sjunker trycket konstant till 0,2 vilket inte känns normalt.

Jag hittar inga tecken på läckage. Jag har synat allt man kommer åt att se. Hur går jag vidare? Är nästa logiska steg att engagera försäkringsbolag eller finns det något jag missar?
 
Stannar det på 0,2bar eller sjunker det mer?

0,2bar motsvarar 2 meter vattenpelare (mvp), det är ungefär höjden mellan manometern och överkant på radiatorerna på övervåningen.

Går det att ta bort någon/några ”plåtar” på utsidan av pannan?
 
Vad jag vill minnas sjunker den inte lägre än så, i så fall marginellt. Hann såklart fylla systemet innan jag läst din kommentar så just nu vet jag inte.

Det verkar finnas skruvade plåtar på både pannan och vvb men svårt att komma åt. Ska försöka öppna den och se om något läckage syns, men utvändigt är det snustorr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.