Jag har ett hus från -62 där väggarna i källaren är isolerade med 30 mm glasfiberull direkt mot den putsade betongen på ytterväggarna. Sedan har man lagt en byggplast över isoleringen och sedan byggt in hela kalaset med 12 mm spånskiva......efter detta har man limmat på en väv som man målat...

Allt detta tänkte jag ta bort för att få väggarna att "andas" bättre och funderar nu på om detta kommer att påverka min temperatur i källaren?

Jag har sågat upp en bit av väggen och tycker det luktar väldigt instängt i det område jag frilagt.....

Ska även riva upp det golv som ligger. Där har man lagt byggplast på betongen för att sedan regla upp med träreglar och sedan golvspånskiva och laminat ovanpå. Känns inte heller riktigt bra ur fuktsynpunkt...rätta mig om jag har fel......
 
Inte konstigt att det luktar, kontruktionen är ju inte direkt modern och gynnar problem!

Nu tar vi det här med väggarna en gång för alla ;)

Källar, sutteräng -väggar UNDER mark skall isoleras utifrån, titta på Pordrän/Isodrän så får du både isolering/dränering i samma system.

Gör så här:
* Riv bort allt gammalt in på bara väggen.
* Regla upp med 45 mm plåtregel
 * Väggdel Under mark:
    EJ isolering
    EJ plast
    (OSB/Plyfa)
    Gips
    Måla
 * Väggdel Över mark:
    Här kan du isolera max 45mm
    Plast är OK här
    (OSB/Plyfa)
    Gips
    Måla

Ja, du kommer antagligen att få det kallare i källaren mod ovanstående konstruktion (tills du har dränerat/isolerat) men inga problem med fukt/mögel :D
 
Dags att skriva lite hur det blev (kör samma tråd, kan ju vara trevligt för andra som letar samma info)  ;)

Edit: Det är ett rum ovan mark i källare.

River golv + tak (vi skulle ju "bara"). Inte så bara, golvet var gediget och fick sågas upp *pust*
Ingen fukt under golvet  :cool: däremot 1-4 cm upp i väggreglarna som stått direkt på golvet. Bort med allt!
kallare_sovrum_golv.jpg
kallare_sovrum_tak.jpg


Sen var det dags att ta bort alla gamla reglar. Inte nådigt med spikar (de handsmidda, EDIT: vanlig klippspik, spikarna sparades). Ett tydligt stråk genom rummet med gammalt mögel (snustorrt numera) syntes.
kallare_sovrum_regel.jpg
kallare_sovrum_spik.jpg
kallare_sovrum_vagg.jpg


Stålborste samt rejäl rengöring av väggarna gjorde susen. Därefter lades allt igen med bruk. Eftersom vi ska regla väggarna målade vi inte källarväggen. Den fick vara som den blev. Självklart fick allt torka upp ordentligt.
kallare_sovrum_vagg2.jpg


45 mm stålreglar på plats. Visade sig att att väggarna inte var exakt lodräta (ovanligt 1947?  ;) Fick på vissa ställen bli en liten luftspalt eftersom stålreglarna måste vara raka (annars bygger vi ju snett från början)
kallare_sovrum_platregel1.jpg
kallare_sovrum_platregel2.jpg


Planeringen av nya elen gjordes innan vertikala stålreglarna fixerades (så att alla hål ligger på samma vågräta nivå). Eftersom vi inte hade någon plåtsax (Läs: Orkade inte köpa) kapades reglarna med sticksåg med metallblad, som vi hade sedan tidigare.
I med isolering (45 mm). Gick väldigt smidigt!
kallare_sovrum_isolering.jpg


På en av väggarna körde vi med OSB-skiva först, eftersom hyllor m.m. ska monteras. Skivorna sattes med lite mellanrum, enligt alla konstens regler för att undvika sprickblidning (de kan röra sig / svälla något).
Samtidigt målades originalinnertaket vitt som fanns under det gamla innertaket.
kallare_sovrum_osb.jpg
kallare_sovrum_takvitt.jpg


Sen var det dags för gips. Inga konstigheter egentligen. Vi lämnade en springa på ca 1-2 cm längst ner för att omöjliggöra direkt fukttransport underifrån. Bra eller anus?
Första riktiga snön kom även den... 20 cm eller nåt i den stilen (södra sthlm)
kallare_sovrum_osbgips.jpg
utomhus_sno.jpg


Så ja... så långt har vi hunnit.  :D
Vi ses!

/J & T
 
Där ser man... då har vi lärt oss nåt nytt :)
Tackar
 
BRRRRRRRR Här blev det kallt kan jag säga!!!! Det blev en rejäl skillnad på temperatur i källaren när jag tagit bort isoleringen.. Men vad skönt att få bort allt felbyggt som var. Träreglar direkt mot betongen, byggplast, isolering, spånskiva och väv på väggarna.....Golvet var byggplast på betongen, träreglar, spånskiva, nålfiltsmatta och som grädde på moset ett lager tarkett. En ordentlig stank i källaren när jag tog bort detta.... Grejerna hade legat sedan -72 (gammalt tidningsurklipp var lämnat på golvet). Nu har jag bättrat på putsen på väggarna, målat med murfärg (som andas). Lagt klinkers på golvet och satt upp nya takskivor, TAKESS. All källarlukt borta!!! Nu blir det troligen till att isolera med ISODRÄN eller liknande från utsidan.....

Anders
 
Vet inte om du haft möjlighet att kontrollera om du fick någon temperaturhöjning när du satte dit pordrän för det verkar vara ett nybygge du har.....hört något av andra?

Behöver få upp temperaturen och jag tänkte försöka undvika att installera element och annat...tänkte försöka klara mig med den täljstenskamin jag satt in...när jag hade isolerat tidigare så fick jag kvar värmen i rummet när jag eldade i kaminen...som det är nu så försvinner värmen riktigt fort....tänkte isoleringen på utsidan skulle hjälpa mig få värmen kvar i huset.....

Anders
 
Hoppar in med en närliggande fråga...

Funderar på om sockeldelen ovan mark (20-40 cm) som inte isoleras utifrån läcker ut "för mycket" värme? Jag bygger ett garage som delvis är murat med 19 cm leca (bygger i en sluttning). På utsidan har jag 70 mm isodrän under mark, men som sagt kommer vissa delar ovan jord inte vara isolerade utifrån.

Träväggarna kommer sedan att isoleras med 45 + 120 mineralull. Insidan blir gips + plyfa. Frågan är om jag skall dra ned gips och plyfa över lecan också... i så fall måste jag nog regla upp med stålreglar för att få luftspalt mot lecan. Fördelen skulle förstås vara att det möjliggör isolering av lecan som ligger ovan mark. Nackdelen är att jag tappar utrymme och vet inte om värmeförlusterna genom den oisolerade biten leca verkligen motiverar det hela i ett garage... vad tror/tycker ni?

/Peter (bygger i Stockholm, Tyresö)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.