Ska renovera ett rum där befintligt ytskikt är gips och 1 lager strukturtapet.

Hade initialt tänkt använda tapetgrund och därefter renoveringstapet men när jag har sett väggarna i släpljus så inser jag att det är en hel del ojämnheter (spackelskarvar som inte slipats ned ordentligt och expanderskruvar som tapetserats över) och jag inser att jag kommer behöva rullspackla/bredspackla.

Min fråga är nu; om jag vill slippa ånga bort tapeten, är det då bättre att låta tapeten vara sugande och spackla rakt på med risk för bubblor eller ska jag använda tapetgrund/tapetspärr och sedan spackla över? Om jag spärrar tapeten så är den väl inte längre sugande? Hur fäster spacklet då?
 
  • Vägg med strukturtapet och ojämnheter, spackelskarvar och täckta skruvar synliga i släpljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tapetgrund är bra underlag för spacklet
 
  • Gilla
KavehC
  • Laddar…
nino nino skrev:
Tapetgrund är bra underlag för spacklet
Har skaffat aldylbaserad isolerfärg från Rusta, visst bör det fungera lika bra som annan aldylbaserad färg som säljs under etiketten "tapetgrund"?
 
G
Ånga ner och skrapa bort allt kan man också göra. Spackla blir det ändå.
 
Börjat riva och inser nu att det faktiskt rör sig om ett lager strukturtapet som målats över. Hur fungerar det med tapetspärr då? Fungerar det att ånga ner övermålad tapet?
 
BirgitS
Många strukturtapeter är spaltbara, dvs. man kan riva ner själva strukturen tämligen lätt och kvar blir då ett tunt plant pappersskikt.
 
Ångning fungerar dåligt på målad tapet, färgen släpper inte igenom fukten från ångan. Å andra sida borde man inte behöva grunda innan spackling. Grundfärg under spackel är för att inte vattnet i spacklet skall få tapeten att lossna.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.