Jag skulle vilja ha tips på lämpligt material och teknik för underarbetet innan tapetsering på ny "Treetex" (mjuk fiberboard). Treetexen spikad på 22 mm råspont som avjämningskiva (och isolering) i stället för gips/spånskiva . Rummet är byggt för att vara diffusionsöppet.
//AcN
 
Bredspackla väggarna. Första omgången är inte rolig...träfibren blandar sig med spacklet och det är jobbigt. Detta gjorde jag i ett rum. Var dock gamla skivor, som var ojämna, så det blev många omgångar spackling.

När det var dags för nästa rum blev det renoveringsgips ovanpå.
 
Mangelito skrev:
Bredspackla väggarna. Första omgången är inte rolig...träfibren blandar sig med spacklet och det är jobbigt.
Innan bredspacklingen skulle man kunna rolla väggarna med en billig färg (typ: 119:- / 10 liter). På så sätt borde det binda fiberna och samtidigt mätta tretexen så den inte suger så förb*nnat. ;)
 
Fan, jag skulle frågat innan jag satte igång ;)

 
du skulle rivit bort treetex innan du satte igång ;D
 
Nej, det är vad isolering jag har :-[
 
50% vävlim 50% vatten är bra som grundning - suger in fint.

Håller med Tiggre - varför treetex? Jag håller på med renoveringsprojektet i huset och då ryker treetexen rum för rum. Eldar en extra brasa i stället ;-)
 
mangelitos skäl är ett... treetex isolerar som 2 eller 3 gips (minnet sviker mig)

och du, elda försiktigt, blir en jävla temp då du eldar treetex i öppen spis ::)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.