Hej forumet!
Flera års renovering och nu dags för tapeter och färgval.
Vi har ett hus 250 år gammalt och senare tillbyggt. Vi har spegelpaneler upp till fönsterbänkshöjd och spegeldörrar, vita.

Vi tänker mässignshandtag till dörrar.

Nu tapetval och färger...har ni tips på hurvi ska välja eller inte. Tex blanda färger hej vilt till olika rummen...

Har tittat på designers guild samt lim och hantryck tapeter, och tänkte dessa skulle kunna kombineras.

Eftersom vi börjar från grunden med färgvalen så finns ju möjligheter och tänka till lite extra.

Dörrar och speglar blir vita, taken också. Golven såpskurade grangolv. Samt kalksten. (Källaren vita väggar och grå dörrar)

Köket är vitt med spegelluckor och en vedspis. Här blir det kalkstensskiva och spis i svart/guld.

Fönster spröjsade vita. Öppna spisar vita.

Utvändigt puts och vitt med svart tak.

Och, nej, det finns inte gamla rester av tidigare tapeter, en omfattande renovering och ett hus som mer har herrgårdskaraktär efter renovering.

Tips, ideer och annat bra och tänka på. Känner mig vilsen i valen...:rolleyes::cool:
 
BirgitS
När man besöker slott och andra högreståndshus som numera är museum är rummen ofta inredda i olika färger, typ gröna salongen, blå förmaket osv.

Tapeter var inte särskilt vanliga under 1700-talet eftersom det var först en bit in på 1800-talet som de började produceras industriellt och priset därmed gick ned: http://www.stockholmslansmuseum.se/faktabanken/tapettryck/
Ett hus med bara såpskurade grangolv låter inte som att det gäller något högreståndshus.

Stockholms läns museum har skrivit översiktligt om tapeter, färger, golv och mycket annat under århundradena, t ex om färger på 1700-talet: http://www.stockholmslansmuseum.se/faktabanken/1700-tal/
Motsvarande information borde finnas i Östergötlands museum.
 
Tack så mycket. Jo, jag vet att tapeter inte förekom så ofta men vi tror ändå tapeter i vårt fall gör det lite mer ombonat. Så kanske olika färger i varje rum då? Gällande golven så har vi ungefär som drottningholmsslott, se bild.
Inredning av Drottningholms slotts liknande sal med kristallkronor, golvbrädor och klassisk möblering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Olika färger i olika rum blir säkert bra.
Men ombonat handlar väl mer om val av färg än om det är tapet eller målning, tänk också på att målning inte behöver betyda enfärgat utan man har ju mönstermålat med allt från enkel stänkmålning till marmoreringar. Men det är ju ni som ska bo där och gillar ni tapeter mer behöver ni ju inte följa det som är tidstypiskt för huset slaviskt. Har ni kollat om Det sitter i väggarna innehåller något som hjälper er?

Jag såg att Östergötlands museum har några 1700-talshus. Har ni besökt något av dem?
 
T
Jag tror att det är rätt tänkt att hålla rummen till en färgskala men att det går alldeles utmärkt att ha olika färger i respektive rum.
När det gäller "enklare" rum och inte sal så var det väl inte ovanligt med upplimmad lumppapp med limfärg på? Ofta rutor av papp som limmades upp då de inte hade papp på rulle som vi har idag på samma sätt.

Det finns väl flera tillverkare av tapeter av äldre snitt, vet inte om t ex Gysinge byggnadsvård har något som är av intresse?

Kan det finnas mer information på Riksantikvarieämbetets hemsida om tidstypiska tapeter etc? Jag vill minnas att de har rätt mycket publikationer som PDF men är osäker på om det finns något om tapeter.

Ang, de tapettillverkare som du nämnde så har jag(för rätt länge sedan) hängt tapeter från Designers Guild och de var av rätt tunt och känsligt papper så man var tvungen att tänka på att inte låta limmet dra in för länge i tapeten. Då blev våden så känslig att den inte höll av sin egentyngd utan gick av.
Det kan vara bra att ha i åtanke.

Lim och handtrycks tapeter var på den tiden inte kantskurna så det fick man göra själv vilket var lite av en utmaning när man inte var van :)
Dessbättre var de tapeter jag hängde då mönstrade i stående slingor så det var inte så mycket mönsterpassning att tala om så jag skar dem "nästan" till rätt bredd och sedan sattes de med lite överlapp vilket enligt uppgift skulle vara korrekt. Tänk bara på att överlappen ska gå mot fönster så att det inte blir en skuggrand i släpljus från fönstret. (åter igen enligt uppgift från dem)

Det här var som sagt rätt länge sedan så det kan ju ha hänt saker med papperskvalitet och kantskärning.

Hoppas ni hittar det ni söker och får till det som ni vill ha det.
 
Tack för tips, letar för fullt. Har kollat gysinge, men gillade inte riktigt dem, känns för enkla...
 
Efter lite letande så undrar jag vad ni tror om att med linoljefärg måla på lumppapp och sedan scahbloner på det. Det ska tydligen vara en gammal metod, men passar det i finare miljöer, dvs det jag försöker skapa. Vill ju inte ha det som ett torp i stilen, snarare som slott/herresäte... Har ni ideer...?

Samtidigt så blir det nog tapeter i några rum, passar blandningen av olika slag, dvs tryckta tapeter och linoljefärgsväggar med schabloner...

Hmmm....nu är jag villrådig hur jag ska göra...
 
BirgitS
Schablonmålning är definitivt en gammal metod, och precis som man idag kostar på rum där man tar emot gäster mer men inte väljer dyra tapeter till tvättstugan så la man förr också mer pengar på salonger och matsal än på andra rum. Dvs. det passar utmärkt att välja tapeter till vissa rum och ha schablonmålning i andra.
 
Tänk på att det ska finnas en harmoni mellan två olika rum de ska vara en fin övergång som passar ihop.
 
I gamle hus har alltid rommene hatt ulik fargesetning, så der kan dere jo gjøre som dere vil. Jeg leser jo stadig interiørblader hvor ulike yrkesgrupper snakker om hvorda fargene skal henge sammen fra rom til rom, men selv liker jeg den gamle måten å gjøre det på.
Noen tips kan være:
- Besøk gamle hus som du synes ser fine ut og få tips.
- Bruk dyre/flotte tapet i hovedrom og enklere tapet i mindre rom.
- Lumppapp er gøy å jobbe med. Stenkmaling passer godt i rom som grovkjøkken, loftgangen og vaskerommet.
- 250 år gamle hus har jo ofte blitt renovert mange ganger så et tapet fra 1890 passer jo også der.
- Om du har brystpanel nederst på veggene kan det hende det passer best at de er noe mørkere enn tapetene.
- I et hus på 250 år passer nok sjablonmaling bedre enn tapet. Men som nevnt over kan jo huset ha hatt tapet senere.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.