Hej,
Nu ska jag se om jag lyckas förklara på ett vettigt sätt:)
Har ett rum rum som ska tapetsera där det är snedtak. Till saken är att det på sina ställen är över 4 meter och jag hade inte tänkt tapetsera hela vägen upp utan lämna en horisontell linje längs hela rummet.

Tapeten är mönsterpassad. Jag tänker att man får dra en horisontell linje längs hela rummet så man vet hur högt man ska gå med våden. Ska man skära tapeten innan så man får till det med mönsterpassningen eller när väl tapeten sitter på väggen för att få en rak övre linje? Det sistnämnda känns som en mindre bra lösning.

Hur löser man det på bästa sätt.
Kan bifoga bild på hur det ser ut idag om det kan underlägga. Dock är alla väggar vitmålade
 
Det senaste alla dar i veckan. Stållinjal och vass kniv.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Skär när den sitter på väggen.
 
Ja att skära till listerna i förhand kommer aldrig gå.
 
Skär på plats med tapetlinjal och skärkloss som löper i spåret på tapetlinjalen så kommer det bli bra. Är du inte van så var två vid det momentet. En som håller linjalen och en som skär.
 
Tacka alla för kloka svar här inne.
Kanske en dum följdfråga. Ska man montera upp t ex max 2 vådor. och sedan skära. Eller ska man montera upp alla våder på ena sidan av väggen och sedan skär av hela
 
Inte alls dum fråga. Jag brukar sätta ett par våder och sen skära. Blir lite lättare att skära när klistret satt sig lite men fortfarande så att man kan tvätta av kladdet som blir i takvinkeln.
Tips, skär våden med några centimeters övermått innan klistring, blir mindre kladd i taket då och lättare att hantera vid skärning.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.